De inzet van social media anno 2021.

 

Social media kanalen worden door veel bedrijven ingezet. Logisch! Je bereikt in een korte tijd veel mensen die ook nog eens tot jouw doelgroep behoren. Als het goed is… Social media wordt steeds meer gebruikt om te oriënteren. Is het bedrijf betrouwbaar? Hoe profileert het bedrijf zich op Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn? Wil ik hier iets bestellen? Dit zijn enkele vragen die de consument zichzelf stelt. Alles valt of staat met brand awareness. 

Brand awareness

Uit onderzoek blijkt dat de brand awareness activiteiten voor bedrijven op social media zijn gestegen van 46% naar 88% in een jaar tijd. Social media kan voor bedrijven worden gezien als een middel waarmee je vooral zend. Niets is minder waar! Als bedrijf kan jij jouw persoonlijke kant laten zien. Vertel jouw verhaal, heb interactie met de klanten, reageer op DM’s en chats. 

Noodzaak vs. kloof

Naast de noodzaak om door middel van social media een band op te bouwen met klanten, blijft er een kloof bestaan of een merk überhaupt iets met social media moet gaan doen. Als de concurrent op social media zit, moet jij dan ook? Signaleer je als bedrijf sneller trends zodra je op social media zit? 

Het antwoord is ja. Een flink aantal volgers, klikken en opmerkingen doen jouw merk goed. Er is alleen een valkuil die killing kan zijn: kanalen die niet goed onderhouden worden en geen onderscheid maken tussen de verschillende kanalen. We gaan even een stapje terug naar welke doelgroep zich waar bevindt. Op basis hiervan kijk jij naar jouw klant base en bepaal je de soort communicatie per kanaal. 

  • Facebook (20 – 64 jaar)
  • Instagram (15 – 39 jaar)
  • TikTok (15 – 19 jaar)
  • LinkedIn (20 – 65+ jaar)
  • Pinterest (20 – 39 jaar)
  • Snapchat (15 – 19 jaar) 

Maak onderscheid per kanaal

Zoals je ziet verschillen de kanalen best wel per leeftijd. Pas hier de content op aan. Daarnaast is Instagram bijvoorbeeld om te inspireren, LinkedIn om de rol van expert uit te dragen en is TikTok grappig. Stel jezelf de vraag: wat past bij jouw merk? Het kan zijn dat Instagram en LinkedIn relevant zijn om in te zetten. Ja, je kan dezelfde afbeelding gebruiken. Nee, niet dezelfde tekst en hashtags. Op Instagram mag het wat losser, LinkedIn is echt een zakelijk platform waar mensen op een zakelijke manier willen worden getriggerd. 

Prestaties verbeteren van de social media kanalen

Super! Je hebt de kanalen gekozen, content bepaald en je bent er al lekker mee bezig. De volgers druppelen binnen en je krijgt leuke reacties. Nu is het tijd om de prestaties te verbeteren. Hierbij een aantal tips wat je kan doen: 

  1. Start met een analyse van de social media kanalen die je inzet. Wat heeft extra aandacht nodig? Wat gaat al goed en waar wil je meer de focus opleggen? 
  2. Het verschilt per bedrijf, maar PR kan jouw social media kanalen een enorme boost geven. Leent het moment zich ervoor, doe een persbericht de deur uit. Dit kan zowel landelijk als lokaal. 
  3. Influencers! Als je een samenwerking aangaat is het belangrijk om vooraf de volgers te checken van de influencer waar jij mee zou willen werken. Als de volgers niet matchen met jouw merk, is het zonde van de investering. 

Hoe je het ook went of keert, social media is belangrijk voor jouw merk. Wil jij graag de juiste kanalen inzetten maar je weet niet hoe? Neem dan contact op!