Podcast marketing 

Een podcast als marketingmiddel of is het een categorie: meegaan met de trend? Naar mijn mening is het een marketingmiddel wat zéker in een strategie kan worden opgenomen. Mits er een plan is natuurlijk. Ik neem je mee in de wereld van podcast marketing.

De meest gemaakte fouten.

Laten we eerst even alles op scherp zetten en beginnen met de meest gemaakte fouten. Want een podcast maak je niet ‘zomaar’. Zeker niet als je wil dat het een serieus onderdeel wordt van je marketing strategie. De meest gemaakte fouten:

  1. Beginnen zonder plan.
  2. Na 3 maanden al opgeven want ‘het gaat niet hard genoeg’.
  3. Een te ingewikkelde strategie opzetten waardoor je niet meer durft te gaan.

Wat te doen voor een succesvolle podcast?

Wat wil je bereiken met de podcast? Doelen stellen is altijd goed en belangrijk om te doen. Ook als het om een podcast gaat. Hierbij wat voorbeelden:

  • Top of mind zijn: zo veel en zo vaak mogelijk aanwezig zijn en je klanten bijvoorbeeld inspireren of informeren.
  • Sales en leads: je gebruikt de podcast om je eigen producten en diensten te promoten.
  • Netwerken: je zet de podcast in als netwerk tool. Je zet klanten in het zonnetje en zorg ervoor dat zij de podcast binnen hun netwerk delen.
  • Internal branding: een podcast inzetten om medewerkers betrokken te krijgen bij het merkverhaal van de organisatie.

Hoe meet je of de podcast succesvol is? 

Er zijn verschillende manieren om te meten of een podcast succesvol is. Kies de methode uit die het beste bij jouw doel past.

Engagement

Bij Spotify, Apple Music en Podimo is die gebaseerd op luistertijd.
Bij YouTube is dit gebaseerd op kijktijd (ook als je er geen beeld bij hebt).

Verder heb je nog het aantal comments, shares en likes op je podcast.

Sales en leads

Zet de podcast minimaal 3 maanden en in meet of er door de podcast ook meer sales en of leads zijn geweest. Dit meet je middels Google Tag Manager. Via Springcast kan je dit namelijk meten als ondersteunende conversies.

Bereik

Dit meet je in Google Analytics met het aantal unieke bezoekers. Verder kan je dit ook meten aan het aantal luisteraars en plays.

Doelgroep onderzoek 

In veel facetten van marketing wordt een doelgroep onderzoek overgeslagen. Je dénkt namelijk te weten wie de doelgroep is. Stop! Doe een doelgroep onderzoek, ook voor een podcast. Onderzoek wie de doelgroep is, waar diegene zich bevindt en waar de behoeftes liggen. Voeg dit samen in één of meerdere persona’s. 

Onderzoek ook wat de doelgroep wil horen en wat de doelgroep nodig heeft.

Podcast naam

Wat is een podcast zonder naam? Om tot een naam te komen adviseer ik je te gaan brainstormen. Noteer alles wat in je opkomt, brainstorm met iemand die (bijna) niks van jouw plan afweet, selecteer een top 3 namen, bekijk welke naam de essentie raakt (dus wat past bij de doelgroep en wat wil je bereiken?), kies een naam en stop met twijfelen.

Dit is de naam die jij lading gaat geven en herkenbaar gaat worden.

Keyword analyse

Leuk om te doen, nee. Noodzakelijk, ja. Een podcast opnemen is het nieuwe bloggen. Je wil weten waar men op zoekt (nodig heeft) en dit koppel je aan wat ze willen horen. Deze zoekwoorden plaats je in de omschrijving van je podcast en titels.

Tools voor een zoekwoord analyse:

  • Google Ads – zoekwoord tool
  • Ubersuggest
  • Google zelf (hoe zou jij zoeken?)

Hoe kom ik aan luisteraars voor mijn podcast?

Je komt aan luisteraars voor jouw podcast via social media en nieuwsbrieven. Eigenlijk pak je zo veel mogelijk de full funnel door:

  • Snippets te delen op social media.
    Kies de kanalen waar jij en jouw doelgroep het meest actief op zijn.
  • Link in E-mail flows en nieuwsbrieven naar de podcast.
  • Verwerk de podcast in een blog.
    Tip: over de opgenomen podcast kan je ook weer een blog schrijven, en de podcast is een hele mooie, extra aanvulling daarop.

Samen een podcast opnemen? Neem dan contact op, ik heb al een format en klets graag met je!