De online marketing wereld gaat snel. Er worden continu nieuwe features uitgerold en voordat je het weet, is hetgeen wat je doet achterhaald. Ik neem je mee in de marketing trends van 2022, zodat jij komend jaar met jouw bedrijf, up to date bent.
Het contactmoment in 2022 (en daarna).
Hoe is het contact tussen jouw potentiële en huidige klanten? Vroeger draaide een contactmoment om verkoop. Nu, komend jaar en de jaren daarna zal het gaan om de ervaring. Ervaring is een breed begrip. Wat ik hiermee bedoel is het eerste, online contactmoment via bijvoorbeeld social media. Maar ook de momenten daarna, het klantbehoud.
Een goede ervaring bij een klant is één van de meest belangrijke elementen om je te kunnen onderscheiden van de concurrent. Je gaat namelijk verder dan het probleem oplossen. Je wil een emotionele reactie oproepen, angst wegnemen, nazorg leveren, bijdragen aan het succes van de klant, etc.
De klantreis
Om aan één over meerdere bovenstaande punten te voldoen, is het belangrijk om als bedrijf de klantreis goed voor ogen te hebben. Waar bevindt jouw klant zich, wat is het probleem, welke oplossing kan jij bieden en waar bied je deze oplossing, hoe bind je de klant? Dit zijn onderdelen die je goed in kaart moet hebben om de (potentiële) klant te bereiken, binden en behouden.
Klantcontact in 2022
Je vraagt je waarschijnlijk af, waarom juist nu? De afgelopen twee jaar is de online wereld en het contact met klanten in een sneltreinvaart veranderd. Persoonlijk contact is minder geworden maar men verwacht wel snel, online contact. Probeer het persoonlijke contact terug te brengen, ook online. Mensen willen namelijk zaken doen met mensen en niet met bedrijven.
Content marketing
Content marketing is belangrijker dan ooit. Toch is waardevolle content maken makkelijker gezegd dan gedaan. Daarnaast wordt er vaak gedacht dat het delen van content veel tijd kost en niks oplevert. Dat is niet waar! Door wekelijks of zelfs dagelijks content te delen op jouw website en/of social media kanalen kom je onder de aandacht bij de doelgroep. Ook blijf je relevant, wat resulteert in het opbouwen van een organische groep trouwe volgers.
Naast relevant zijn, is het belangrijk dat je uitblinkt in jouw branche. Dit doe je door aan de slag te gaan met de onderstaande punten:
- Zichtbaar zijn;
- Geloofwaardig overkomen;
- Autoriteit uitstralen.
Samengevat: zorg ervoor dat je een kennisleider wordt binnen jouw branche. Wil je hier meer over weten? Volg dan de videotraining kennisleiderschap.
Simpele content is king.
Ken je deze uitspraak nog: Content is King! Een paar jaar terug was veel content delen goed. Hoe meer, hoe beter zelfs. Tegenwoordig heeft men steeds minder zin en tijd om lange teksten en verhalen te lezen. Ga in 2022 aan de slag met simpele content. Wees relevant en zorg voor content van goede kwaliteit. Als jij blijft delen vanuit jouw expertise, willen mensen het graag lezen!
(Personal) video content.
Het wordt steeds moeilijker om tussen het algoritme van Facebook, Instagram en LinkedIn te komen. Je moet opvallen en wisselen met het soort content dat je post. Met alleen een post kom je er niet meer. Nee, het draait om de full content funnel. Wat wordt hiermee bedoeld:
- Een post
- Story (ook op LinkedIn)
- Reels (alleen voor Instagram)
- Video (geldt voor alle drie)
Wist je dat het helemaal niet moeilijk is om videocontent te maken? Men wil namelijk persoonlijke video’s zien. Grappig, informatief, etc. Dus jij maakt video’s over jouw expertise en deelt deze met je netwerk en volgers. Combineer dit met de juiste hashtags en daar is je video content.
Om videocontent te maken heb je echt geen professionele camera nodig. Met een ringlamp en een goede mobiele telefoon kan je al aan de slag. Ik deel mijn favoriete ringlamp met je.
SEO, terug van nooit weggeweest.
Hoe je het ook went of keert, SEO (Search Engine Optimization) is een must voor elk bedrijf. Owned media (eigen content) wordt namelijk steeds belangrijker. Adverteren wordt door de vele adblockers en de cookies steeds moeilijker. Daarnaast verdwijnt je positie als je stopt met adverteren. SEO daarentegen verdwijnt niet en op de long-term heb je er zeker baat bij. Dit heeft o.a. te maken met de steeds groter wordende opkomst van Voice Search. En goed nieuws, Google heeft ook niet stil gezeten. Vroeger had je een extreem lange adem nodig om organisch te kunnen scoren in Google. Simpele content is king, ook bij Google. Als jij relevante, informatieve content deelt (als kennisleider), kom je sneller naar boven.
Dit betekent wel dat je goede SEO proof teksten schrijft, je website voorziet van blogs en linkbuilding niet vergeet. Google wil namelijk wel dat een website of webshop qua content in beweging blijft.
Wil je zelf aan de slag? Doe dat dan met deze SEO cursus.
Social commerce
Ben jij bekend met social commerce? Dit is namelijk iets wat al sinds 2020 speelt maar te weinig wordt gebruikt. Een gemiste kans voor webshop eigenaren. Men kan namelijk via de social media app direct een aankoop doen. Ideaal, want jij als bedrijf inspireert mensen op social media met mooie beelden. Waarom zou je er dan ook niet meteen een conversie moment van maken? Het is voor zowel jou als de consument een win-win situatie. Zorg er vandaag nog voor dat jouw producten en diensten beschikbaar zijn in de in-app shopping van social media apps.
Marketing trends 2022
Dit zijn niet alle marketing trends van 2022. Wil je meer weten? Download dan de whitepaper ‘’Marketing Trends 2022’’ en ga aan de slag.