Positioneringsstrategie, marketingstrategie, branding strategie, social media strategie en ga zo maar door! De strategieën vliegen om je oren en als je er niet in thuis bent, lijken ze allemaal op elkaar. Met mijn bedrijf, Your Strategeeks, werk ik vooral met positionering- marketing- en social media strategieën. Voor mij zijn deze allesomvattend, maar andere strategieën sluit ik niet uit. Dus ik neem je mee in de vele mogelijkheden en opties. 

Positioneringsstrategie 

Het woord positionering zegt het eigenlijk al. Een positioneringsstrategie gaat over de positionering die een merk gaat innemen in de markt en wat daarvoor nodig is. Om te starten dien je eerst de gewenste positionering te bepalen, gevolgd door hoe je de positie gaat innemen/claimen in de markt. De hoe is heeft veel invloed op hoe de doelgroep het merk gaat zien. Het is belangrijk dat de positionering helder is, daarna kan er gestart worden met de positioneringsstrategie. 

Hoe krijg je een positionering helder? 

Je krijgt een positionering helder door stil te staan bij de volgende onderdelen: 

  • Wie is de doelgroep?
  • Waar bevindt de doelgroep zich?
    • Dus welke kanalen zetten we in? 
  • Welke boodschap ga je communiceren?
    • Wat wordt de stijl en toon van de communicatie? 
    • Met welke frequentie ga je communiceren?
  • Wat wordt de prijs van jouw product/dienst? 
    • Wat is de kwaliteit dat je levert t.o.v. de concurrent? 

Wat komt er kijken bij het opstellen van een positioneringsstrategie?

Bij een positioneringsstrategie gaat het erom dat een merk beter bekend is bij de consument. Je wil de verkoop namelijk verbeter. Om de verkoop te verbeteren moeten gebruikers en potentiële klanten het merk zien. Zichtbaarheid en dus verkoop, creëer je door bovenstaande factoren in te vullen. 

Om een goede invulling te geven, adviseer ik om heldere business doelstellingen te stellen. Alleen zo kan je het succes van een positionering meten. Meer lezen? Check dan mijn blog

Marketingstrategie

Een marketingstrategie kan je los zien van een positioneringsstrategie. Toch gaat mijn voorkeur er naar uit om met beide aan de slag te gaan. Is de positionering al helder? Neem deze dan wel mee in de marketingstrategie. Alleen zo zorg je ervoor dat de doelen op elkaar aansluiten en dat de marketing gerelateerde content strookt met de positionering. 

Waarom? Een marketingstrategie kan je definiëren als een proces waar een bedrijf middelen gebruikt om het doel te bereiken. Bijvoorbeeld het generen van meer verkoop door continue zichtbaarheid. Om dit te doen, moet je doelstellingen stellen die aan de volgende kenmerken voldoen:

  • Maak de doelstellingen specifiek. Dus, wat wil je specifiek bereiken? 
    • Meer bereik, groei in volgers, meer websiteverkeer, meer leads, etc. 
  • Zorg dat alles meetbaar wordt, zo weet je ook of de doelstellingen behaald worden.
  • Maak de doelstellingen haalbaar, dan kan je successen vieren en voorkom je teleurstelling. 
  • Zorg voor relevante doelstellingen. Klinkt logisch, maar ze moeten passen bij het bedrijf. 

Binnen de marketing zijn er verschillende soorten marketingstrategieën waar je bovenstaande op toe kan passen. Ik zet ze even voor je op een rijtje: 

#1 Inbound marketing: je trekt gebruikers aan, die zet je om in klanten met behulp van nuttige inhoud. Bijvoorbeeld het delen van whitepapers, geven van masterclasses etc. 

#2 E-mail marketing: je communiceert met je klanten door ze op de hoogte te houden van de laatste nieuwtjes en je kan je omzet verhogen door producten te verkopen in de nieuwsbrief. 

#3 Zoekmachine marketing: denk hierbij aan het verkrijgen van goede organische posities (SEO) of adverteren via Google (SEA). Wist je overigens dat je prima zelf aan de slag kunt met SEO! Ik heb hier een toffe cursus voor, namelijk Masterclass SEO

#4 Social media: dit mag niet meer ontbreken in een strategie. Het komt namelijk vaak voor dat een bedrijf met hagel schiet en denkt op ieder kanaal aanwezig te moeten zijn. Met een goede strategie voorkom je dit. 

Social media strategie

Zoals genoemd in punt #4 mag een social media strategie niet ontbreken. Social media speelt namelijk een grote rol in het succes van een product of dienst. Maar nogmaals, om succes te boeken moet je voorkomen dat je met hagel gaat schieten. 

TIP: voeg een social media strategie toe aan je marketingplan. Zo ga je gestructureerd en full focus aan het werk. 

Met een social media strategie maak je concreet op welke platformen jij je het beste kan focussen (dit heb je al onderzocht tijdens de positionering) en hoe je de doelgroep het beste kan benaderen. Je krijgt een beter beeld van hoe en wanneer je in contact kan komen met (potentiële) klanten en opdrachtgevers. 

Ook hier geldt, zorg voor concrete en meetbare doelstellingen. Dat geeft houvast tijdens maandelijkse evaluatie momenten zodat je op tijd kan bijsturen. 

Fanstrategie

Persoonlijk ben ik fan van de fanstrategie. Lees snel verder waarom, maar eerst leg ik uit wat de fanstrategie inhoudt.

Fans houden van een merk, fans zijn loyaal én kritisch. Fans vergeven de organisatie wanneer er een foutje wordt gemaakt. Fans raden een organisatie aan bij anderen. Oke, het is helder wat een fan is. Het verklaart ook meteen waarom een fanstrategie aantrekkelijk is om in te zetten. Onderschat het niet, de inzet van de fanstrategie is ook pittig. Als jij hier gebruik van wil maken, moet je als organisatie ook zelf aan de slag. Wat moet je doen? 

  1. Bouwen aan een relatie met de klant. Dus geen leuke, grappige, dure campagnes inzetten. Maar luisteren wat de klant wil en inspelen op deze behoefte. 
  2. Word fan van de fans. Ik zie je denken…hoe dan?! 
    1. Als je aandacht wil – geef dan zelf aandacht.
    2. Als je interessant wil zijn – wees dan geïnteresseerd.
    3. Als je betrokkenheid wil creëren – wees dan zelf betrokken.
    4. Als je fans wil hebben – word dan zelf fan. 
  3. Ja, word zelf fan van jouw bedrijf, van jouw medewerkers en zorg dat jouw medewerkers óók fan worden van jouw organisatie. Dit houdt in dat iedereen fan is van het geheel van de organisatie, waar iedereen samen voor staat en gaat. Iedereen gaat dus ook voor elkaar. 

De fanstrategie gaat meer over mentaliteit dan tijd. 

Waarom is een fan een krachtig communicatiemiddel?

Ik zal drie redenen voor je benoemen: 

Reden 1: Medewerkers die zich gedragen als fan en dat uitstralen naar buiten geven een organisatie ontzettend veel kracht. 

Reden 2: Als medewerkers fan van een organisatie zijn is er minder verzuim en blijven ze langer werken. De investering in kennis blijft langer behouden. 

Reden 3: Externe fans zijn extreem waardevol omdat ze hun enthousiasme delen binnen hun sociale netwerk. Hierdoor zorgen zij ervoor dat ook anderen fan worden. 

Fanschap ontstaat vaak door identificatie. De waarden van een organisatie waar jij fan van bent, sluiten vaak aan bij jouw eigen waarden. Daarnaast wil men graag bij een groter geheel horen. Je bent bijvoorbeeld fan van een bepaalde voetbalclub, of je wil naar Pinkpop om bij de club van de toffe polsbandjes te horen. 

Nieuwsgierig naar meer? Bekijk bestel het boek Fanstrategie van Wil Michels via mijn shop

Content strategie 

Je weet nu de basis over verschillende strategieën. Dit moet natuurlijk ook vertaalt worden naar content. Dat doe je met de content strategie. En ja, waarschijnlijk denk je nu: niet nóg een strategie! Geen paniek, verweef de manier van communiceren helder in de positioneringsstrategie en werk n.a.v. de marketingstrategie een content kalender uit. Ik zet wat tips voor je op een rijtje zodat je een vliegende start kan maken. 

Tip 1. Deel informatie die de potentiële doelgroep nieuwsgierig maakt.

Tip 2. Neem in de content kalender mee om af en toe een review te delen van een tevreden klant. 

Tip 3. Wees inspirerend en deel relevante quotes en/of tips. 

Tip 4. Deel informatie op verschillende manier. Denk hierbij aan tekst, foto, video, whitepapers, infographics, etc. 

Met het toepassen van deze tips spreek je een grote doelgroep aan en je vergroot de vindbaarheid op verschillende platformen. 

De key bij een content strategie is dat je continu verbinding maakt met mensen door interessante, relevante, grappige en inspirerende content te delen. 

En nu?

Is er een strategie waar jij nieuwsgierig naar bent omdat je denkt dat deze past bij jouw bedrijf? Neem dan contact met mij op. Ik zorg ervoor dat alle puzzelstukjes in elkaar vallen.