Je kan E-mail marketing zien als een vorm van Direct Marketing. Je stuurt namelijk een bericht direct naar de ontvanger. De kracht van E-mail marketing is dat men écht interesse heeft in jouw product of dienst. Ze hebben zich namelijk ingeschreven voor de nieuwsbrief omdat ze verder geïnformeerd willen worden.
De bekendste vorm van e-mail marketing is een nieuwsbrief waarin een organisatie nieuws of aanbiedingen verstuurt. Daarnaast kan je ook aankoopbevestigingen, klanttevredenheidsonderzoeken, etc. mailen.
Voor wie is e-mail marketing interessant?
E-mail marketing is letterlijk voor elke organisatie interessant. Het maakt niet uit of je een groot of klein B2B of B2C bedrijf bent. Een webshop, non-profit organisatie of een overheidsinstelling. Als je wil communiceren met de doelgroep, is e-mail marketing geschikt.
De voordelen van e-mail marketing
E-mail marketing kent veel voordelen. Ik som ze voor je op!
- De ROI is hoog
E-mail marketing heeft een hoge ROI (Return On Investment). Uit een onderzoek van Litmus blijkt dat de ratio 1:42 is. Dit houdt in dat voor elke euro die je uitgeeft aan e-mail marketing, je er 42 terugkrijgt. (bron: Litmus) - De kosten zijn laag
Ja, je hebt te maken met abonnementskosten en je betaalt een bedrag over het aantal verzendingen dat je doet. Maar toch zijn de kosten nog steeds veel lager dan wanneer je Direct Mailing doet. Je hebt namelijk geen drukwerk en je kan alles goed meten. - E-mail marketing is goed meetbaar
Laten we meteen het bruggetje maken naar de meetbaarheid. Je krijgt inzicht in veel verschillende metrics. Bijvoorbeeld het aantal geopende e-mails, het doorklikpercentage, het aantal keren dat er op een link is geklikt, het aantal uitschrijvers, etc. Als je gebruik maakt van Google Analytics kan je bijvoorbeeld ook doormeten wat er uit de nieuwsbrief is gekocht. - Jij bent de basis over jouw data
In tegenstelling tot social media ben jij de baas over jouw data. Je hebt niks met algoritmes te maken. Nee, jij verzend de mails wanneer je wil en je houdt alle data bij je. Natuurlijk dien je wel aantrekkelijke content te maken met pakkende titels en de nieuwsbrieven te versturen op het juiste moment. - E-mail is een persoonlijk kanaal
Je kan nieuwsbrieven personaliseren op basis van de doelgroepen in jouw contactenlijst. Heb je bijvoorbeeld een webshop met sneakers en stoere boots. Dan kan je een mail sturen naar alleen de sneaker liefhebben en een aparte mail naar de stoere boots liefhebben. Alles kan je splitsen, hoe top is dat?!
Waarom moet je e-mail marketing meenemen in je strategie?
Men schuift de inzet van e-mail marketing vaak naar achteren omdat ze denken dat het veel werk is. Maar als je naar de voordelen kijkt, is het een essentieel onderdeel om mee te nemen in je strategie.
Ja, het inrichten van campagnes kan even duren en de templates moeten gemaakt worden. Dit zijn vaak eenmalige handelingen die je daarna kan verbeteren en optimaliseren. Waar jij voor moet zorgen is dat de database gevuld wordt en blijft en dat je relevante content deelt.
Aan de slag met E-mail marketing
E-mail marketing gaat wel verder dan alleen het bovenstaande. Er komt van alles bij kijken om de database te vullen en te behouden. Hoe je dat doet? Daar kan ik je bij helpen! Neem contact met mij op en ik help je graag.