Waarom E-mail marketing niet mag ontbreken lees je in mijn vorige blog. Naast het versturen van nieuwsbrieven is E-mail automation een essentieel van de E-mail marketing strategie. Je behaalt er namelijk veel voordeel mee! 

Hierbij 5 tips om goed te starten met e-mail automation. 

1. First things first, begin met testen.
Voordat je met e-mail automation begint is het belangrijk om inzichtelijk te krijgen wat jouw doelgroep aanspreekt. Begin daarom met het testen van je e-mails. Dit kan al heel eenvoudig door twee versies te maken waarbij je: 

    • Een andere onderwerpregel hebt;
    • Andere layout;
    • Andere inhoud.

Verstuur de e-mails verdeeld naar een deel van de database. Zo kom je er achter welke variant het beste is om tot actie aan te zetten. Stuur naar de rest van de database de best presterende mail. 

2. Personaliseer automatische mails.
Door e-mails te personaliseren spreek je de ontvanger persoonlijk aan door bijvoorbeeld de voornaam te benoemen maar ook het bedrijf en de functie (mits ingevoerd natuurlijk). Hoe persoonlijker de e-mail, hoe groter de kans dat de lezer hem opent, leest en stappen onderneemt. 

3. Segmenteer contacten
Je kan in een CRM systeem contacten segmenteren. Dit kan je het beste doen op basis van de buyer journey. Maak bijvoorbeeld segmenten aan in de awarness stage, consideration stage of decision stage. Zo mail je content die aansluit bij de behoefte van jouw doelgroep op dat moment. 

4. Stel automatische workflows in
Hier ben ik fan van. Met automatische workflows zet je acties in gang op basis van acties van de leads. Als iemand bijvoorbeeld een whitepaper download, krijgt diegene een mailtje met de whitepaper. Een paar dagen later krijgt diegene een follow-up mail. Zo’n follow-up bestaat meestal uit 7 á 8 mails met als doel: dat diegene jouw product of dienst afneemt. 

5. Meten is weten!
E-mail programma’s hebben geïntegreerde tools om te meten hoe vaak een mail wordt geopend, hoe vaak er wordt doorgeklikt etc. Gebruik deze data om te bepalen of je automation campagne succesvol is. 

Nu jij! 

Het is tijd om aan de slag te gaan met e-mail automation. Wil je dit graag implementeren in je strategie maar je weet niet hoe? Neem dan contact op! Ik brainstorm graag met je mee.