Dat marketing niet meer is weg te denken, dat wisten we wel. Omdat marketing niet meer is weg te denken en er veelvuldig gebruik van wordt gemaakt, worden er ook veel (dezelfde) fouten gemaakt. Neem deze lijst zorgvuldig door en zorg dat je de fouten nooit meer maakt. 

Fout 1: Geen strategisch plan

 

Herken je dit: ‘’ik kijk per week wel wat ik deel op social media’’. Of: ‘’ik bedenk de campagnes ad hoc, levert wel stress op, maar goed’’. Of dit: ‘’shit! Deze maand weer vergeten een blog te schrijven’’. 

Als je niet met een strategisch plan werkt, kan het veel stress opleveren want je weet niet waar je naartoe werkt. Je hebt geen doel en doelstellingen. 

Door te werken met een strategisch plan, geef je structuur aan jouw organisatie in plaats van dat je denkt: ‘’wat nu weer?’’. Een mooie aanvulling op een strategisch plan is een content kalender. Met een content kalender weet precies wanneer je wat moet delen. Alles kan je per maand inplannen waardoor je er de rest van de maand niet meer naar om hoeft te kijken. 

Fout 2: Blijven uitstellen

Volg jij wel eens een online training, webinar of masterclass? Of download je wel eens een whitepaper of hand-out? Hoe vaak implementeer je hetgeen wat je hebt geleerd? 

Blijven uitstellen is een fout die je niet hoeft te maken! Het is een kwestie van discipline. Blok na het volgen van een webinar of masterclass een uur om de meest belangrijke dingen te implementeren of uit te zetten bij iemand in het team. En pas de tips uit een whitepaper meteen toe tijdens het lezen. Zo blijf jij op de hoogte van de laatste trends en beweegt de organisatie daar ook in mee. 

Fout 3: Geen waardevolle of betekenisvolle content

Vaak wordt er maar wat gepost om te posten want hee! je moet tenslotte zichtbaar zijn. Als je niet met een strategie werkt, post je snel geen waardevolle of betekenisvolle content. Je weet namelijk niet wat de doelgroep graag wil lezen. Dus een paar tips om goede content te delen: 

  • Wees bewust van de betekenis van de ervaring die je deelt. 
  • Deel inzichten en kennis. 
  • Zorg ervoor dat je boeit en bindt. 
  • Geef een belevenis mee. 

De laatste tip: werk in thema’s. Deel bijvoorbeeld iedere maand content over een bepaalde dienst die jij levert (zonder meteen te willen verkopen), trends, etc. 

Fout 4: De inzet van teveel social media kanalen

Op hoeveel social media kanalen ben jij ‘zichtbaar’? Organisaties zetten vaak te veel social media kanalen in om zichtbaar te zijn. Dit resulteert in slecht bijgehouden content of content wat niet bij het kanaal past. 

Doe onderzoek naar de doelgroep. Op welke social media kanalen bevinden zij zich en wat is het doel van het kanaal? LinkedIn is namelijk interessant om informatie en bevindingen te delen. Instagram is meer voor inspiratie en het wat persoonlijkere aspect. Facebook leent zich goed voor groepen en community’s. Zo heeft ieder kanaal een aspect wat interessant kán zijn. Door onderzoek te doen kan je kanalen schrappen die niet bij jouw organisatie passen. Waarschijnlijk kom je dan op maximaal 3 social media kanalen uit. 

Fout 5: Schrijven vanuit jezelf en niet voor de klant

Ja, je schrijft vanuit jezelf. Maar je schrijft wel vóór de klant. Af en toe een persoonlijk verhaal delen is leuk. Maar wat heeft de klant eraan? Als je dan je ervaringen deelt is het goed, mits de klant er wat aan heeft! 

Denk bij alles wat je deelt: wat wil ik delen, waarom wil ik het delen en wat heeft mijn doelgroep er aan? Wees informatief, inspirerend en soms grappig. 

Fout 6: Meer korte termijn dan lange termijn denken

Zaaien, zaaien, zaaien en dan oogsten! Veel mensen willen nu klanten hebben en gaan dan gekke dingen doen in plaats van bouwen aan een goed fundament. Als je aan een lange termijn strategie werkt, heb je inzichtelijk welk pad je gaat bewandelen, wanneer iets succesvol is en wanneer je bij moet sturen. 

Dit zorgt uiteindelijk voor een continue stroom aan klanten dan steeds een piek moment aan klanten. 

Fout 7: Meteen willen verkopen

Voordat je een aankoopt doet wil je toch liever eerst kennismaken met het product of de dienst? Je wil een beetje vertrouwd raken en degene daarachter leren kennen. Daarom is meteen verkopen op social media of in een E-mail echt een NO GO! Bouw het op door aan de slag te gaan met een of meerdere van deze punten: 

  • Laat de gezicht achter de organisatie zien. 
  • Deel eigen ervaringen. 
  • Deel reviews. 
  • Inspireer. 
  • Geef tips. 
  • Geef gratis weggevers zoals een whitepaper.

En dan…ga je over tot sales! 

Zelf bouw ik bijvoorbeeld een social media flow op met 3 posts waar ik iets informatiefs deel etc. en bij post 4 ga ik over naar conversie. Bij een E-mail flow is dit zelfs veel langer! Hier verstuur ik eerst 7 mails en ga in mail nummer 8 pas over tot conversie. 

Tot slot nog een paar dingen om rekening mee te houden. 

  • Ga er niet vanuit dat mensen alles wat je deelt lezen. Wil je een impact maken, zet het meest belangrijke dan in de eerste regel. En dan nog wordt het niet altijd opgeslagen. Dus ga voor de kracht van herhaling. 
  • Verander niet te vaak. Hier hebben we hem weer! Met een strategisch plan bepaal je de structuur, je focust, bouwt aan een fundament en zorgt voor herhaling. Alleen dan gaat de doelgroep jou onthouden. 
  • Denk aan een duidelijke call to action. Dit kan al zijn dat je om een comment of reactie vraagt om de interactie aan te gaan. Maar ook dat je stuurt op een download, verkoop of afspraak. 
  • Gebruik aantrekkelijk beeld. En nee, je hoeft geen model te zijn en continu nieuwe foto’s te maken. Zorg wel voor kwalitatief goed beeld, vermijd stockfoto’s en laat iets opmaken door een designer of maak Canva als je zelf een beetje creatief bent. 

Contact 

Betrap jij jezelf erop dat je veel van deze fouten maakt en je wil graag je strategie bijsturen of aan de slag met een strategie? Ik kan je daarbij helpen! Neem contact op.