Data driven marketing
Data driven marketing is voor velen een ver van hun bed show. Want marketing is toch helemaal niet te meten? Je pompt er gewoon geld in aan de ene kant en je hoopt dat er iets uit komt aan de andere kant. Niets is minder waar! Alle marketing activiteiten kan je doormeten en successen bepaal je op basis van kpi’s die je stelt die passen bij hetgeen waarvoor je marketing inzet.
Wat is data driven marketing?
Data driven marketing is het gebruiken van verzamelde data om een beter beeld te schetsen van je website bezoekers, volgers op social media en nieuwsbrief inschrijvers. Informatie die je uit de data haalt is heel waardevol! Je kan analyseren wat bezoekers graag kopen en wat ze interessant vinden om te zien/lezen.
Als je op basis van data betaalde campagnes inricht (Google Ads of social media) of E-mail campagnes, heb je een grotere kans van slagen. Je weet namelijk wat de doelgroep graag wil zien.
Data driven marketing toepassen.
Je kan je dus voorstellen dat data driven marketing belangrijk en interessant is om toe te passen. Om het goed toe te passen is het goed om doelstellingen te formuleren. Ik geef je een paar voorzetjes:
- Doe onderzoek naar de doelgroep. Wie is de klant en waar is de klant naar op zoek? Met die informatie richt je de website en social media kanalen in.
- Maak middels verschillende tools, zoals Hotjar, het proces tot een aankoop of afspraak inzichtelijk. Je kan het moment van afhaken analyseren en aanpassen zodat het minder gebeurt.
- Kijk eens kritisch naar de content die je nu hebt. Moet de content vervangen of aangepast worden? Een aanpassing scheelt veel tijd, maar content vervangen is soms goed om te doen.
Waar zet je data driven marketing in?
Google Analytics is een goede tool om te gebruiken voor data driven marketing. Al het website verkeer komt daar samen, je hebt inzicht in de doelgroep, het kanaal waar ze vandaan komen en wat er wordt besteld/waar het formulier wordt ingevuld.
E-mail marketing
Dit is event based. Je weet namelijk waar de doelgroep geïnteresseerd in is. Hoe verder iemand in het aankoopproces zit, hoe specifieker de mails worden.
A/B testen
A/B testen is een belangrijk aspect in de marketing! Of het nu gaat om nieuwsbrieven A/B testen, social media ads of content op de website. Door een A/B test in te zetten weet je waar de doelgroep interesse in heeft. Dit kan je met andere campagnes verder uitbouwen.
Segmenteer de doelgroep
Ja, je hebt een doelgroep. Maar niet iedereen binnen de doelgroep heeft dezelfde behoeftes en interesses. Segmenteer (op splitsen) de doelgroep in bijvoorbeeld verschillende fases tot het aankoopproces.
Customer Journey
Dit is het proces die de klant doorloopt tot een aankoop of contactmoment. Maar de customer journey inzichtelijk zodat je weet waar de pijnpunten liggen. Elke stap kan geanalyseerd en verbeterd worden.
Maak data driven marketing succesvol
Maak data driven marketing succesvol door rekening te houden met de volgende punten:
- Zorg dat er draagvlak is binnen het bedrijf. Neem iedereen mee in de resultaten en zeker het sales team. Zij kunnen namelijk inspelen op de data.
- Val de doelgroep niet lastig. Zij hoeven namelijk niet te weten dat je bezig bent met data driven marketing. Mensen houden niet van verandering, dus als je een verandering gaat doorvoeren, doe dat dan zo opvallend mogelijk en laat A/B testen niet door elkaar lopen.
- Maak gebruik van visualisaties. Niet iedereen vindt data lezen makkelijk. Door gebruik te maken van visualisaties krijg je het team gemakkelijker mee.
- Gewoon doen! Er staan vast fouten in de de database, het Google Analytics account en het CRM systeem. Wat die fouten zijn, zie je pas door gewoon te doen. De fouten kan je altijd nog oplossen.
- Periodiek analyseren. Het is goed om iedere maand even naar de cijfers te kijken. Maar op het goed te doen, bekijk je ze per kwartaal en vergelijk je ze met het kwartaal van vorig jaar. Zo kan je bepalen of iets succesvol is of niet.
Wil je data driven aan de slag? Neem dan contact op, ik help je graag mee!