Dromen, Durven, Doen


Dromen, durven, doen. Daar begin ik iedere opening van een offerte mee. Iedereen heeft dromen, minder mensen durven en nog minder mensen doen. Maar wat let je? Als je aan de slag gaat met een plan en je bent bereid te veranderen, dan kan jij jouw dromen laten uitkomen. Het boek Dromen, Durven, Doen van Ben Tiggelaar inspireerde mij om deze blog te schrijven. Hij neemt je in zijn boek mee hoe jij de lastigste persoon op aarde kan managen, jezelf. Ik gebruik zijn theorieën om jouw marketing dromen te verwezenlijken.

Lange termijn keuzes

Grote keuzes, keuzes voor lange termijn, worden meestal bewust gemaakt. Het zit zo: 95% van de keuzes die we maken doen we onbewust (automatisch). De overige 5% doen we bewust. Weinig he! Gelukkig maar goed ook, want als we 95% van de keuze bewust zouden maken, hebben we lange, hele lange dagen. Zo geldt dat ook voor het najagen van je dromen. Je gaat hier bewust mee aan de slag omdat je iets wil bereiken. Je maakt een plan, dat plan maak je steeds concreter en dan maak je bewust de stap om te gaan DOEN. 

Maar goed, dromen is iets anders dan willen. De strijd tussen bewust, gepland gedrag en onbewust automatisch gedrag verklaart bijvoorbeeld waarom brainstormsessies of heisessies niet worden uitgevoerd. Het is een kwestie van de ‘willen’ ook daadwerkelijk uitvoeren. Vaak overschatten we de kracht van keuzes en onderschatten we de macht van gewoontes. En de macht van gewoontes is sterk, heel sterk. 

Verandering in de marketing

Brainstormsessies en heisessies slaan vaak niet aan omdat de stap naar verandering eng is. ‘’Eigenlijk gaat het goed zo’’. ‘’Waarom zullen we veranderen als het zo ook goed is?’’ Zijn uitspraken die vaak voorkomen. Dit wordt gezegd omdat men door een bepaalde pijn heen moet. Onbewust ben je ervan bewust dat het zo eigenlijk niet langer kan. Maar dat toegeven en open staan voor verandering heeft tijd nodig. Hierdoor blijven veel organisaties hangen in oude, ineffectieve gewoontes in plaats van nieuwe, goede gewoontes die de business een boost geven en tot betere resultaten zullen leiden. 

Kies jij voor de kracht van problemen of voor de kracht van kansen? 

De motiverende kracht van een probleem is veel groter dan de motiverende kracht van een kans. Toch is het effectiever om bij elke kans die je ziet, te kijken welk probleem je oplost. Ook als het gaat over jouw organisatie. Als er een probleem zich voordoet, is het vaak al te laat, even heel zwart-wit gezien. Door in te spelen in kansen, tackel je problemen waarvan je niet wist dat je ze had. 

Nog een gevaar…zodra het acute, ernstige probleem is opgelost, verdampt de motivatie om door te gaan en hebben we de neiging om het te laten rusten. Een voorbeeld van een probleem kan zijn dat je door een concurrent opeens van de kaart wordt geblazen. Zij hebben besloten vol in te zetten op branding en claimen iedere positie. Jij komt niet aan nieuwe klanten en raakt zelfs een paar goede klanten kwijt. Dus je hebt een probleem! De ‘concurrent’ had je ook als een kans kunnen zien. Wat doen zijn? Hoe kan ik mij als organisatie onderscheiden? Blijf kansen spotten en voorkom paniek. 

Dromen 

Zorgen, problemen en dreigende verliezen motiveren ons om oplossingen te bedenken. De oplossingen vinden we in ons JA-gebied. Dit gebied gaat over de beste momenten die je bijvoorbeeld uit een brainstormsessie haalt. 

  • JA je wil meer zichtbaarheid. 
  • JA je wil dat de doelgroep ziet wat je doet. 
  • JA je gelooft in het nieuwe fundament van je organisatie. 

Tijdens het dromen maak je ook meteen doelen. En dan niet de keiharde doelen, maar doelen die je kan bereiken vanuit hetgeen wat je al hebt.

Dromen concreet maken kan alleen maar door het juiste gedrag te hanteren. Ik som ze voor je op:

  1. Analyseer de successen uit je verleden. Wat deed je precies? Hoe zag dat eruit? Probeer zo nauwkeurig mogelijk terug te gaan welke elementen jou hielpen bij het creëren van je beste moment. 
  2. Ga te rade bij experts. Je hoeft niet meteen aan coaching te beginnen. Lees boeken, kijk af en leer van anderen. Wat jou bevalt, pas je op jezelf toe. 
  3. Redeneer en combineer: wat waren de topmomenten van jou en jouw organisatie uit het verleden? Wat doen anderen wat jou inspireert maar wat je zelf niet durft? Combineer het beste van beide. 

Nu wordt het tijd voor verandering. Dit is vaak nodig om een droom te kunnen verwezenlijken. Tiggelaar heeft hier de M.A.P. Formule voor. 

Meetbaar: stel met het team voornemens en doelen en wijs iemand aan dit bijhoudt of dit ook daadwerkelijk gebeurt en wordt behaalt. 

Actief: maak duidelijk wat je wel gaat doen. Welke handelingen gaan je wel verrichten? 

Persoonlijk: maak duidelijk wat jij gaat doen en geef teamleden allemaal een taak. Je kan elkaar bijsturen, maar toch moet iedereen het zelf doen. 

Om als organisatie (en persoon) te veranderen moeten je allemaal je verantwoordelijkheid nemen. In één keer als organisatie willen veranderen en denken dat je het team mee krijgt gaat niet werken. Begin met kleine dingen waar 80% enthousiast van wordt en zodra iedereen gewend is, voer je de volgende verandering door. Lang traject, maar op de lange termijn efficiënter en succesvoller dan trekken aan een dood paard. 

Tot slot om het dromen af te sluiten…

‘’Je wordt waar je regelmatig aan denkt.’’ Ik kan me wel vinden in deze uitspraak. Er zit namelijk een kern van waarheid in. Positieve én negatieve overtuigingen hebben de neiging zichzelf te versterken. Dat geldt ook voor verandering in jouw organisatie en marketing. Als je denkt dat het gaat lukken, dan komt dat ook zeker goed.

Durven

Goed, de dromen zijn uitgesproken, taken verdeeld. Nu wordt het tijd voor durven. Spannend gedeelte want de kans op een terugval in het oude patroon is groot. Je bent bang dat je met je organisatie terugvalt in het oude patroon. En juist dát moet je doorbreken want alle begin is moeilijk. Misschien verbaast het je, misschien ook niet. Veel organisaties die willen verandering in hun marketing willen aanbrengen, vallen in het begin al terug. Oude marketing gewoontes achterlaten en nieuwe dingen doen, leidt vooral in het begin vaak tot gevoelens van onzekerheid. Want goh…wat zal de rest wel niet denken? 

Het mooie is dat we de gevoelens van onzekerheid van te voren al spotten. De ‘angst’ kan je helpen om je te wijzen op situaties waar je durf moet tonen. Zoals het lanceren van de ene campagne die misschien net op het randje is. Dit zo’n situatie waarin je durf moet tonen en letterlijk je angst moet overwinnen. 

Onder durven valt ook ‘geen tijd voor verandering’. Geen tijd voor verandering in een marketingstrategie, geen tijd om te gekke campagne te verzinnen. Het voelt niet als urgent omdat er ergens angst heerst. Toch is het belangrijk om dromen na te streven en successen te behalen. 

Doen 

We kunnen er dus als een berg tegen verandering op zien. Zo erg dat we het uitstellen. Verandering wordt zo lang uitgesteld, dat het er niet van komt. Dat is ook vaak het geval van de implementatie van een marketingstrategie. Eindelijk ligt de strategie op de plank en dan komt hét moment. Doorvoeren van de marketingstrategie. Iets waar vaak als een berg tegenop wordt gezien. 

Naast emotie (bang om dingen fout te doen) is tijd een belangrijke factor waarom we vaak dingen uitstellen. Wat er in de toekomst gebeurt raakt ons minder. Uitstellen is daarom makkelijk om te doen. Toch leidt het in de toekomst tot meer problemen. Denk aan de concurrentie die jou inhaalt.

Je gaat het winnen met doorzetten. Voer stap voor stap kleine veranderingen door, blijf meten wat je doet en vier successen met jezelf en het team. Heb ook vooral geduld. Het kan weken tot maanden totdat veranderingen zijn doorgevoerd en je op tevreden bent met de resultaten van die verandering. Lukt het niet, gooi dan niet meteen de handdoek in de ring maar zet door en vernieuw totdat het wel lukt. Rome is namelijk ook niet in een dag gebouwd. 

Succes met jouw droom en ga het maar gewoon doen. Dat doe ik ook, ook al durf ik niet altijd. 

Wil jij jouw marketing droom graag doorvoeren en de organisatie naar een hoger level tillen? Neem dan contact op, ik help je graag mee!