De Instagram en TikTok trends van 2024

De aandacht van je social media publiek vangen en behouden is een vraag die continu terugkomt. Daarom is het goed om deze trends mee te nemen in je social media strategie van 2024. Het gaat vooral om nieuwe vaardigheden in contentcreatie, AI en het veranderde algoritme.

Ontwikkelen van functies binnen Instagram en TikTok

Beide social media platforms blijven voortdurend hun functies ontwikkelen. Waarbij Instagram de ingewikkelde is van de twee (posts, stories, reels en hoogtepunten) focust TikTok zich alleen op video. Toch valt het bij Instagram niet te ontkennen, videocontent krijgt voorrang boven de rest. Daarom is de inzet van Reels key en hier zullen dit jaar veel nieuwe features in verschijnen. Denk aan nieuwe filters, effecten, editing mogelijkheden en AI toepassingen. Dit gaat ook voor Tiktok van toepassingen zijn.

AI-algoritme en verdwijnen van hashtags

De algoritmen worden steeds sneller en slimmer, waardoor ze content binnen enkele seconden analyseren en een voorspelling doen over de betrokkenheid van gebruikers. TikTok maakt bijvoorbeeld al jaren gebruik van AI in het algoritme. Dat resulteert in het feit dat veel TikTok gebruikers minder accounts volgen. Ze krijgen namelijk tot wel te zien wat ze willen zien als ze de app openen.

De voorspellingen zijn dat het AI-algoritme er voor gaat zorgen dat de groei van volgers moeilijker wordt. Om toch een groei te krijgen, moet je andere type content gaan maken zoals series en rubrieken. Daarom is een goede contentstrategie voor Reels en TikTok nodig. Door het algoritme te begrijpen, gebruik te maken van AI, inclusief alles wat erbij komt kijken, ga je de gebruiker beter begrijpen. En hierdoor worden hashtags minder belangrijk. Plaats daarom onderwerpen bij je Reels in plaats van hashtags.

Hou kijkers vast

Dit is een terugkerend iets. Maar kijkers hou je vast door binnen de eerste 3 seconden al een trigger te delen. Denk bijvoorbeeld aan de zin: wait for it!

Wil je inspiratie voor goede triggers om kijkers vast te houden? Maak dan gebruik van AI. Het inspireert je en bespaart je veel tijd om na te denken over hoe en wat.

Hoe ga je als bedrijf om met deze trends?

  1. Hou opkomende technologieën en platforms in de gaten.
    Steek niet je kop in het zat op het gebied van AI. Omarm het en doe er je voordeel mee.
  2. Post regelmatig en blijf analyseren en experimenteer
    Door het steeds slimmere algoritmen komt je content hopelijk bij de juiste mensen terecht. Echter is dat niet altijd het geval. Blijf daarom posten, analyseren en experimenten.
  3. Werk samen met andere makers of bedrijven
    Zo bereik je een groter publiek en heb je diversiteit in je content.
  4. Laat je persoonlijkheid en onderscheidend vermogen zien
    Dit is een belangrijk onderdeel, gecombineerd met interactie. Spreek je publiek persoonlijk aan, maak oogcontact via de camera alsof je een een-op-een advies geeft.

 

Aan de slag met een social media strategie?

Ik help je graag! Neem contact op voor meer informatie.