Marketing automation, hoe zit dat nou?

De wereld van de digitale marketing veranderd snel en voor bedrijven is het belangrijk om mee te gaan met de nieuwste trends en technologieën. Dat biedt namelijk concurrentie voordeel èn bedrijven gaan efficiënter werken. Eén van de meest impactvolle ontwikkelingen in de digitale marketing is naast AI, marketing automation. Want marketing automation zorgt naast efficiënter en effectiever werken, er ook voor dat bedrijven de doelgroep beter (leren) begrijpen.

Wat is marketing automation?

Heel plat gezegd, marketing automation is een proces waarbij software gebruikt wordt om repeterende marketingtaken te automatiseren. Denk hierbij aan:

  • Het automatisch verzenden van E-mails;
  • Het beheren van social media;
  • Bijhouden van website-interacties.

Marketing automation zorgt er voor dat marketeers gerichte campagnes kunnen maken, implementeren en beheren op basis van waardevolle gegevens die worden verzameld.

Marketing automation biedt daarom verschillende voordelen!

De voordelen van marketing automation:

  1. Verbeterde efficiëntie: E-mail flows kan je automatiseren, dat scheelt heel veel tijd op het gebied van verzenden. Ook social media posts kunnen worden inpland via verschillende tools. Waardoor je je kan focussen op andere dingen.
  2. Gerichte communicatie: marketing automation verzameld veel data. Op basis van de data (die je wel zelf moet analyseren) kan je nog meer gerichte en betere campagnes opzetten.
  3. Lead Nurturing: relaties opbouwen met potentiële klanten is belangrijk. Als je marketing automation goed inzet, kan je op een gepersonaliseerde manier leads genereren met de juiste inhoud. Dit vergroot de kans dat deze mensen worden omgezet naar klanten.
  4. Betere analyses: marketing automation wordt continu verbeterd. Dit stelt marketeers weer in staat betere analyses van campagnes te maken, waardoor de doelgroep nog betere content te zien krijgt.

Marketing automation implementeren

De implementatie van marketing automation vraagt om een doordachte strategie. Je kan niet zomaar alles gaan automatiseren. Het is belangrijk dat je jouw doelen en doelstellingen helder hebt. Daarna kies je de juiste software. Dit kan een verzamelplatform zijn zoals Hubspot, maar ook losse platforms zoals Active campaign en HootSuite. Daarnaast is het belangrijk dat het marketingteam de tools omarmt, zodat er ook echt gebruik van wordt gemaakt.

Het implementeren van marketingautomatisering vereist een doordachte strategie. Bedrijven moeten eerst hun doelen en doelstellingen identificeren, en vervolgens de juiste software kiezen die past bij hun behoeften. Training van het marketingteam is ook cruciaal om ervoor te zorgen dat het volledige potentieel van de technologie wordt benut.

Marketing automation implementeren in jouw bedrijf?

Ik help je graag! Neem contact op voor meer informatie.