Employer Branding
Iedereen schreeuwt om personeel. In welke branche ook, iedereen heeft mensen nodig. Aan medewerkers komen is ook nog eens lastig want tja…wat zijn ze veeleisend hè? Dat kan je vinden, maar wat doe jij er als organisatie aan om tóch die ene potentiële medewerker voor je te winnen. Is de Employer Branding op orde? Ik neem je mee.
Eerlijke inzage in bedrijfscultuur, team en collega’s
Of een match tussen potentiële medewerker en een organisatie goed is, is afhankelijk van de bedrijfscultuur, het team en de collega’s. Dit moet namelijk allemaal goed voelen en vaak voel je dat bij binnenkomst en merk je gedurende het gesprek of dit iets voor je kan zijn.
Maar goed, dan is er al gesolliciteerd want de potentiële collega is binnen. Men doet vooraf ook research. Hoe ziet de website eruit? Is er een teampagina en spreken de mensen op het eerste gezicht al aan? Wat gebeurt er op social media zoals op LinkedIn, Instagram en Facebook? Zijn er borrels, uitjes en wat wordt er nog meer gedeeld.
Dit is de eerste stap om inzage te creëren. Eigenlijk is dit stap 0, je gaat als organisatie online vertrouwen opwekken.
Hoe wek je online vertrouwen op?
Ja, een goede vacature tekst is vaak de trigger om eens verder te kijken. Met nadruk op een goede en volledige vacaturetekst. Spreekt de vacature de doelgroep aan? Dan gaan zij op online onderzoek uit en is het aan jou als organisatie om een hele goede online indruk achter te laten. Dat doe je door o.a. verschillende zaken op orde te hebben.
Werken bij website
Is er een werken bij website aanwezig? Top! Is deze up to date? Nee? Ga hier dan gisteren nog mee aan de slag. Een werken bij website geeft namelijk een goed beeld van de bedrijfscultuur en de mensen die er werken. Met alleen een vacaturepagina op de ‘normale’ website red je het niet meer.
Content werken bij website
Zorg voor sterke content op de werken bij website. Ja ja, dit is een open deur maar toch ontbreekt het hier 8 van de 10 keer aan. Onder sterke content wordt verstaan:
- Verhalen van medewerkers die werkzaam zijn;
- Quotes van huidige en oud medewerkers;
- Video’s met medewerkers aan het woord;
- Sfeer, sfeer en nog eens sfeer.
Vermijd stockfoto’s en kies voor eigen fotografie waarbij de organisatie in beeld is. Laat vergaderingen, presentaties en werkdagen zien. Zo krijgen potentiële medewerkers een goed beeld van hoe de organisatie eruit ziet en of zij zichzelf er vinden passen.
Social media
Iedereen zit op social media. De een wat meer dan de ander maar toch gebruikt iedereen social media om een bepaalde sfeer te checken. Of je nou gaat eten bij een nieuw restaurant in de stad of op citytrip gaat. Je wil hoe dan ook een eerste indruk opdoen. Dat geldt ook in de oriëntatiefase van een sollicitatieprocedure. Zorg dat de social media kanalen op orde zijn en dat je de juiste, transparante sfeer laat zien die je ook op de werken bij website uitdraagt.
Doelgroep onderzoek
Voordat je met bovenstaande begint is het goed om een doelgroep onderzoek te doen. Dit doe je door:
- Gesprekken te voeren met huidige medewerkers;
- Wat vinden zij van de sollicitatieprocedure?
- Draagt de organisatie online uit wat strookt met de werkelijkheid?
- Klopte de vacature t.o.v. de functie?
- Etc.
- Vraag tijdens het sollicitatiegesprek aan een prospect;
- Wat ze van de werken bij website vinden;
- Hoe ze zich verder online hebben georiënteerd omtrent de organisatie;
- Wat ze verder verwachten van de sollicitatieprocedure;
- Wat ze verwachten van de onboarding.
- Etc.
Blijf hier continu scherp op, de wereld veranderd en als organisatie is het belangrijk om mee te bewegen om de juiste mensen te vinden.
Vervolgstappen Employer Branding
Een sterke Employer Branding zet je niet zomaar neer. Er komt meer bij kijken dan bovenstaande punten. Wil je hiermee aan de slag, neem dan contact op, ik help je graag!