Personal branding

Personal branding is voor veel ondernemers een essentieel onderdeel in de marketingstrategie. Toch wordt hier (nog) te weinig mee gedaan. In mijn podcast ben ik hierover in gesprek met personal branding expert Chantal van Koesveld.

Internationale personal branding

Veel B2B organisaties opereren internationaal en ook voor deze organisaties is personal branding belangrijk. De insteek hiervan is veelal hetzelfde als in Nederland. Want zichtbaarheid is zichtbaarheid. In welk land je ook opereert, de kracht van jezelf zijn is hierin belangrijk. De formule tot succes in personal branding is: ”gewoon gaan doen”. Als je met jouw organisatie opereert in het buitenland, kan je in je eigen taal blijven communiceren. Men kan namelijk op LinkedIn eenvoudig de content vertalen. Het is afhankelijk vanuit welk land jouw doelgroep het meest actief is. Is dat Nederland, blijf dan in het Nederlands communiceren. Maar blijkt nu dat jouw doelgroep zich vooral in Engeland of Duitsland bevindt, probeer je dan aan te passen.

Eigen fotografie als personal brand

Fotografie wint het altijd van stockfoto’s. De truc is wel dat jij op de foto’s jezelf bent. Hiermee wordt bedoelt dat jouw klanten, vrienden en familie jou herkennen als in wie jij echt bent op de foto. Wijk je te veel af van wie je bent, dan valt dit op.

Zo heeft Chantal een professionele fotoshoot laten doen en waren de reacties uit haar netwerk wisselend. De een vind te foto’s prachtig en de ander te glamour. Maar hoe Chantal het zo mooi zegt: zoveel mensen, zoveel wensen.

Zelf maak ik zo’n twee keer per jaar gebruik van een professionele fotoshoot om mijn eigen beeldbank zo ver mogelijk uit te bouwen. Ik krijg altijd terug dat men mij herkent in de foto’s omdat ik gewoon mijn eigen kleding draag, zelf mijn haren en make-up doe en ik vooral van spontane foto’s hou. De conclusie die ik uit mijn shoots kan trekken, is dat studiofotografie het vele malen beter doet dan shoots op locatie. Echter vind ik wel dat je met shoots op locatie een bepaald zakelijk beeld uitstraalt en dit kan je ook goed terug laten komen op je website en bij andere marketing uitingen.

Je hoeft ook niet meteen aan de slag met professionele fotografie. Het is ook goed om te laten zien wat je verder doet qua werk en met je mobiel foto’s maken.

Onder de aandacht komen met personal branding 

De kracht van personal branding zit hem in dat je dingen deelt over waar jij goed in bent en waar jij kansen in ziet. Over deze onderwerpen ga je posten. Zo creëerde Chantal in de tijd van Corona een kans rondom Social Selling. Dit werd in haar netwerk opgevangen en resulteerde direct tot klanten. Door te gaan doen en door jezelf te laten zien, krijg je ambassadeurs in je netwerk. Ambassadeurs zorgen voor nieuwe klanten en zo zit je met personal branding in een cirkel die het werk voor jou doet, zolang je maar zichtbaar en relevant bent!

Relevante zichtbaarheid

Om te zorgen dat jij als personal brand relevant bent met je zichtbaarheid, doet een content kalender wonderen. Zo hoef je niet wekelijks of dagelijks ad hoc na te denken over wat je moet posten, maar heb je hier van te voren al over nagedacht. Ook kan je in thema’s gaan werken omdat je middels een content kalender een verhaallijn kan vertellen. Als je iets groots rondom jou als personal brand gaat lanceren, kan je weken vooralf bijvoorbeeld kleine teasers delen tot het moment van de grote lancering.

Een ander onderdeel van relevante zichtbaarheid is snel (liefst binnen 60 minuten) reageren onder je eigen post en ook reageren onder posts van anderen. Zo laat jij jezelf zien en vergroot je het bereik en je netwerk.

Inzet van tools

Voor de een is het een vloek, voor de ander een zegen. De inzet van tools om je LinkedIn berichten in te plannen. Persoonlijk vind ik het een zegen! Ik werk namelijk graag in voren. Verschillende tools die je hiervoor kan gebruiken zijn Buffer en Hootsuite.

En nu?

Wil je graag aan de slag met personal branding maar je weet niet hoe? Neem dan contact op! Ik help je graag.