Het belang van een online marketingstrategie.
Dat 2020 een bijzonder jaar was op ieder vlak dat weten we. Er hebben verschuivingen plaatsgevonden en bepaalde dingen zijn in sneltreinvaart gegaan. Zo ook de verschuiving van offline naar online. Ondanks de snelle verschuiving wordt één essentieel onderdeel vergeten: het schrijven of herschrijven van de online strategie. Wij laten je in 10 punten zien waarom een online marketingstrategie belangrijk is en wat er bij komt kijken.
1. Hoe belangrijk is een online marketingstrategie?
Zonder een strategie ben je als bedrijf stuurloos. Bedrijven die geen strategie hebben, hebben vaak ook geen doel. Zonder doel is het moeilijk om successen te behalen en te vieren. Want wanneer ben je tevreden? Als de omzet stijgt. Zeker! Hoeveel procent moet jouw omzet stijgen om ECHT tevreden te zijn? Door het maken van een hoofddoel en subdoelen weet je wat je wil en moet behalen om succesvol te zijn. Dan wordt het tijd om de weg er naartoe uit te stippelen.
2. Ken jouw online publiek.
Offline weet je wie jouw klanten zijn en waar ze behoefte aan hebben. Online is dat wat moeilijker maar niet onmogelijk. Doe een zoekwoordonderzoek naar de diensten of producten die jij levert. Je weet waar jouw klant online naar zoekt en waar de behoefte zitten. Als de behoefte in kaart zijn gebracht ga je aan de slag met het bepalen van de gewenste online kanalen. Het wil namelijk niet zeggen dat je voor jouw bedrijf ieder mogelijk online kanaal moet inzetten. Soms is less is more de key.
3. Voorkom een stuurloze, strategische aanpak.
Het klinkt allemaal logisch toch? Onderzoekje doen, behoefte in kaart brengen en de kanalen optuigen. Kind kan de was doen. Je moet een stuurloze strategische aanpak voorkomen. De concurrent is slechts een paar klikken verwijderd van jouw klant als je de strategie niet goed aanpakt. Denk daarom goed en wel overwogen na wat je gaat en wil delen met jouw klant. Creëer een ritme waarvan de doelgroep weet wat en wanneer ze relevante content kunnen verwachten. Neem hier de tijd voor want zo’n ritme opbouwen duurt even en je moet het ook een periode volhouden.
4. Online ambassadeurs.
We borduren voort op de relevante content. Als jij de doelgroep online weet de boeien en vast te houden werk je aan een trouwe base ambassadeurs. Een nieuwe klant werven is makkelijk, een klant vasthouden is moeilijk. Toch is een trouwe klant waardevoller dan een nieuwe klant. Laat dit ook zien in de online kanalen. Luister online naar waar de doelgroep behoefte aan heeft, reageer op vragen en speel hierop in. Voordat je het weet heb jij online ambassadeurs die staan te popelen een leuke nieuwsbrief of interactieve social mediapost van jou te ontvangen.
5. Leer je (potentiële) online klant kennen.
Het websiteverkeer, gebruikersgedrag, zoekgedrag en veel meer haal je uit Google Analytics. Handige data om jouw website en campagnes te verbeteren en optimaliseren. Toch leer je met deze data jouw online klant niet kennen. Monitor daarom dagelijks de social media kanalen die je inzet en lees reviews. Hierdoor leer jij de online klant kennen. Probeer ook online het gesprek aan te gaan door te reageren op berichten en reviews. Waarom is de klant niet blij en wat kan jij eraan doen om het te verbeteren? Een andere manier is het inzetten van polls. Kanalen zoals Facebook en Instagram lenen zich hier goed voor! Stel een leuke vraag en laat de klant antwoorden. Zo heb jij binnen een paar uur tijd interessante inzichten om mee aan de slag te gaan.
6. Vergeet de traditionele marketing niet!
Je hebt de volledige focus op je online marketing gezet en je bent goed bezig! De online community groeit en de nieuwsbrief inschrijvingen stijgen. Maar vergeet je de traditionele marketing niet? Er is niets mis mee om af en toe te adverteren in een (lokale) krant, direct mails naar je vaste klanten te versturen of gebruik te maken van (lokale) abri’s. Kijk wat bij jouw onderneming past en maak hierin ook weer weloverwogen keuzes.
7. Het marketing budget.
Dat vervloekte marketing budget. Het is een investering waarvan je niet direct resultaat ziet. Koppel dit ook los van je organisatie brede doelstelling. Denk na wat je met de inzet van marketing over een jaar bereikt wil hebben. Zet je bijvoorbeeld in op branding, leadgeneratie of conversie? Monitor via Google Analytics regelmatig de resultaten. Heb je bijvoorbeeld een stijging in direct websiteverkeer? Dan slaat de branding campagne aan. Worden er opeens folders gedownload of heb je veel meer nieuwsbrief inschrijvingen? Dan slaat de leadgeneratie campagne aan. Stijgen je aantal conversies, bijvoorbeeld weborders? Dan slaat de conversie campagne aan. Werkt het niet? Stuur het dan bij. Daarom is het stellen van realistische doelen zo belangrijk.
8. Voorkom geldverspilling van je marketingbudget.
Kijk kritisch naar betaalde tools, heb je ze echt nodig? Misschien is een gratis versie ook voldoende. Hou ook je budgetten zorgvuldig bij, wat stop je waar in en wat komt eruit. Misschien merk je wel na 3 maanden of een half jaar dat een bepaald kanaal helemaal niet het gewenste effect geeft. Verschuif het budget dan naar iets wat wel voor het bedrijf werkt. Misschien kan je voor je Direct Mail of folders een minder dik papier gebruiken. Let wel op dat het geen afbreuk doet van wat je als bedrijf uit wil stralen. Dun papier kan ook goedkoop ogen.
9. Blijf innoveren.
Kanalen en tools veranderen dus ga hierin mee! Probeer uit of nieuwe innovaties bij het bedrijf passen en praat hier met mensen uit jouw team over. Monitor trends op het gebied van online marketing door verschillende websites en nieuwsbrieven af en toe te lezen. Al met al, als jij mee innoveert blijf je de concurrentie een stap voor.
10. Een online marketingstrategie betekent blijven verbeteren.
Je schrijft een plan of je laat een plan schrijven. Dit vormt een mooie basis voor een jaar. Je stippelt namelijk een bepaald pad uit om je doelen te behalen. In een jaar kan er wel van alles gebeuren. Het bedrijf groeit bijvoorbeeld enorm of de groei blijft juist achter. Hou het plan daarom altijd in het vizier en blijf het verbeteren.