LinkedIn algoritme 2023
Personal Branding is niet meer weg te denken binnen een marketing strategie. Daarom is het goed om te weten hoe het LinkedIn algoritme 2023 werkt. In dit artikel zijn de belangrijkste facts op een rijtje gezet.
Publicatie ratio en beste momenten
Om goed zichtbaar te zijn op LinkedIn kan je het beste 1 tot 3 keer per week iets posten. Zorg er voor dat er tussen ieder bericht minimaal 18 uur zit.
De beste momenten om te posten zijn:
- Maandag tussen 9.30 u en 12.00 u
- Dinsdag tussen 8.00 u en 11.30 u
- Woensdag tussen 8.30 u en 11.30 u
- Donderdag tussen 8.00 u en 11.30 u
- Vrijdag tussen 13.00 u en 14.30 u
- Zaterdag tussen 10.00 u en 13.30 u
- Zondag tussen 12.00 u en 14.00 u
Test verschillende dagen en bekijk in de statistieken op welke momenten jouw doelgroep het meest actief is op LinkedIn. Dit kan je o.a. herleiden aan het aantal reacties/comments en bereik.
Top 3 format waar je de meeste mensen mee bereikt
- PDF document
- Carrousel
- Tekst en een foto
Video staat op de vierde plek, best bijzonder gezien video content overal steeds groter wordt. Echter begint video wel steeds meer terrein te winnen, dus af en toe een video posten kan voor de afwisseling geen kwaad!
Interactie bij posts
Geef nooit als eerste een comment op je eigen post. Heb je een paar comments, reageer daar dan op. Doe je dat binnen een uur, dan stijgt je bereik met 20%! Daarnaast deelt LinkedIn ook punten uit. Hoe meer punten jij verzamelt als maker of als reageerder, hoe groter je bereik wordt. Let op:
- Geef je een like, dan krijg je 1 punt.
- Als je de lezer triggert en diegene klikt op ‘lees meer’ dan krijg je 2 punten.
- Repost iemand jouw post…dan krijg jij 6 punten;
- Typt diegene er zelf een tekst bij, dan krijg je 3 punten en de reposter krijgt punten.
- Plaatst de lezer een comment van 12 woorden of meer…dan krijg jij 7 punten!
- Reageer je op de comment, dan krijg je 9 punten.
- Reageert iemand op de comment van de lezer, dan krijg jij 11 punten.
Lang verhaal kort, hoe meer interactie…hoe meer punten jij krijgt, hoe langer je in algoritme blijft en hoe meer mensen je bereikt.
Hierbij de laatste tips:
- Gebruik 2 tot 6 hashtags.
- Zet Creator Mode aan op je profiel.
- Zorg dat je binnen 90 minuten interactie op je post hebt.
- Tag niet meer dan 15 accounts/personen per post.
- Gebruik maximaal 10 emoji’s per post en niet meer dan 4 per zin.
- Zorg dat je post 1200 tot 1800 leestekens bevat.
- Reageer binnen 12 uur op comments.
- Verander je post niet binnen 10 minuten na publicatie.
Ga aan de slag
Wil je aan de slag met Personal Branding? Neem contact op voor een kennismaking.