Ondernemen en time management

Veel ondernemers werken meer dan ooit zodra ze uit loondienst gaan. Hier hangt een bepaald stigma aan dat men ‘denkt’ dat dit normaal is. Maar eigenlijk is het heel gek dat dit gebeurt. In mijn podcast praat ik hier regelmatig over met mijn gasten, zo ook met Chantal van Koesveld.

Hoe trek je grenzen?

Je hoeft er als ondernemer niet altijd te zijn. Het is juist goed om volledig af te schakelen en op te laden. Maar hoe trek je voor jezelf en voor anderen de grens? Hierbij wat tips:

  • Leg je telefoon ’s avonds en in het weekend aan de kant.
  • Ververs niet ieder uur je mail.
  • Voorkom dat je ‘nog even snel’ iets voor je bedrijf doet in het weekend. Maandag is er namelijk weer een nieuwe week.

Dit komt omdat voor veel ondernemers werk als ontspanning wordt gezien. Je kan jezelf hier heel erg in verliezen maar de tijd die je met familie en vrienden door kan brengen, krijg je niet meer terug.

Bewustwording creëren.

Om te beseffen dat je wordt ‘opgeslokt’ in je onderneming moet je als ondernemer je ervan bewust van zijn dat dit ook echt zo is. Iedereen kan het tegen je zeggen, maar zolang jij dat niet vindt, zal je er ook niks mee doen. Hoe merk je dat?

  • Je legt de lat te hoog voor jezelf.
  • Je voelt jezelf al opgefokt voordat je naast je bed staat.
  • Je bent kortademig en prikkelbaar.
  • Voor je gevoel lukt niks.

De gouden tip: het is goed om iemand in je omgeving te hebben die jou de spiegel voorhoudt. Want genoeg is genoeg.

Hierbij nog 6 tips die je gaan helpen:

  1. Breng structuur in je werkdag; blok momenten wanneer je mail beantwoord, administratie doet, aan je social media werkt etc. Heb je moeite met structuur aanbrengen, luister dan eens deze podcast.
  2. Maak een to do list; ik ben hier fan van. Zelf maak ik een to do list per week en de meeste belangrijke dingen pak ik aan het begin van de week op.
  3. Belangrijke taken eerst; je bent misschien geneigd kleinere dingen als eerste op te pakken, want dan kan je strepen. Toch is het beter om te starten met de belangrijkste taken. Je gaat er efficiënter door werken, probeer maar.
  4. Zet notificaties uit; beetje een dooddoener, maar wel belangrijk! Notificaties leiden af. Dus zet uit. In deze blog vertel ik er meer over.
  5. Neem regelmatig pauze; want door regelmatig pauze te nemen, verhoog je de productiviteit. Echt? Ja echt!
  6. Besteed uit waar je geen energie van krijgt, of waar je niet goed in bent; want als ondernemer hoef je niet alles zelf te doen. Door dingen uit te besteden, kan jij focussen op hetgeen dat echt belangrijk voor jou is.

Over uitbesteden gesproken…

Geef het uit handen!

Wil jij je vol focussen op je onderneming, dan help ik je graag met je positionering, marketing, employer branding en/of social media strategie. Neem contact op voor een kennismaking.