Positioneringsstrategie
De positioneringsstrategie is een belangrijk aspect voor de strategie van een bedrijf en een belangrijk onderdeel om tot een goede marketingstrategie te komen. Toch is de positioneringsstrategie een ondergeschoven kindje wat vaak als ‘niet belangrijk’ wordt beschouwd. In deze blog leg ik jou uit waarom een positioneringsstrategie wél belangrijk is.
Wat is positioneren?
Positioneren is een plaats in het hoofd van de afnemer claimen. Je neemt een ‘positie’ in. Je verbindt namelijk het merk van kenmerken, associaties en eigenschappen waar de afnemer als eerste aan denkt wanneer er behoefte is aan een product of dienst van jouw organisatie. Daarnaast onderscheid je je van de concurrent, mits de positionering sterk is natuurlijk.
Als het gaat om positioneren doen veel bedrijven elkaar na. Vaak vechten bedrijven de positionering uit op basis van prijs. Zonde, het kan ook anders! Heb je er bijvoorbeeld wel eens aan gedacht om jezelf te positioneren op basis van een uniek verhaal? Door een goede corporate story neer te zetten claim je een eigen plek in de marktpositie. Het proces naar het claimen van de marktpositie van een organisatie of merk is positioneren.
Waarom moet een positionering up to date zijn?
Iedere organisatie heeft goede en minder goede jaren. Tijdens de goede jaren wordt er weinig aandacht besteed aan een positionering- en marketingstrategie. Dingen lopen namelijk goed door. Toch is dit een gemiste kans. Door je positioneringsstrategie up to date te hebben, blijf je scherp op hetgeen wat er in de markt speelt, waar de concurrent zich mee bezighoudt en wat waar de behoefte van de doelgroep ligt. Hierbij nog een paar redenen waarom een up to date positionering belangrijk is:
- Door een verwaterde positionering is er weinig onderscheidendheid t.o.v. de concurrent.
- De customer journey (klantreis) verandert.
- Een goede corporate story is enorm belangrijk.
- De concurrent heeft vaak dezelfde positionering.
- Klanten kijken om zich heen.
Tot slot, met een duidelijke positionering wordt het ook gemakkelijker om doelen te behalen.
Doelen behalen
Een positioneringsstrategie is een onderdeel van het groter geheel om strategische doelen te behalen. Vaak werken bedrijven met een bedrijfsstrategie wat eens in de zoveel jaar wordt bijgestuurd. Met een beetje geluk wordt er ook gewerkt met een up to date marketingstrategie. Een positioneringsstrategie is een integraal onderdeel van de marketingstrategie. In deze strategie staat namelijk hoe je als merk of bedrijf de gewenste positionering gaat innemen en welke middelen en activiteiten daarbij ingezet worden.
De invulling van een positioneringsstrategie.
Het is nu duidelijk wat positioneren inhoudt en waarom het belangrijk is. Om de doelen van het breder geheel te behalen, is het van belang dat de positioneringsstrategie ook wordt ingevuld. De invulling is afhankelijk van de doelen/verwachtingen. Het heeft namelijk geen zin om alle kanalen in te zetten en de doelgroep aan te spreken met ‘U’, terwijl je je wil positioneren als een informeel bedrijf waarbij de doelgroep zich voornamelijk op Instagram bevindt en je graag met de website organisch goed wil scoren. Hierbij verschillende factoren die bij het invullen van een positionering belangrijk zijn:
- Kanaalkeuze
- Boodschap
- Stijl/toon
- Frequentie
Waarschijnlijk zie je bij deze factoren al de overlap richting een marketingstrategie. Toch kan je de stap van de positionering niet overslaan. Dat is echt de kern en daarna ga je aan de slag met een marketingstrategie.
Next: marketingstrategie
Een marketingstrategie is een logische en belangrijke vervolgstap nadat je jouw bedrijf hebt gepositioneerd. Als je met een marketingstrategie aan de slag gaat is het goed om rekening te houden met de volgende punten:
- Zorg dat de positionering glashelder is en staat als een huis!
- Stel duidelijke positionerings-doelen, zodat je daarna heldere marketingdoelen kan stellen.
- Zodra je start met het uitwerken van acties, middelen en kanalen is het goed om continu na te denken welke invloed het heeft op de positionering en of het past. Dit is een belangrijke meetlat om te controleren of dit de juiste activiteit voor jouw bedrijf is.
Nu zie je dat het belangrijk is dat de positionering een integraal onderdeel is van jouw marketingplan.
Meer weten? Neem dan contact op!