Zonder marketing geen sales

 

Ik zeg altijd: zonder marketing geen sales, en zonder sales geen marketing. Want het versterkt elkaar! Marketing zorgt namelijk voor de zichtbaarheid van jouw bedrijf binnen de doelgroep. Zichtbaarheid zorgt voor betrokkenheid en dat resulteert uiteindelijk in meer omzet. Zo gezegd, zo gedaan en ik leg je uit waarom! 

Als ondernemer wil graag succesvol zijn en je onderneming zien groeien. Echter komt het succes niet vanzelf. Daar moet je wat voor doen, bijvoorbeeld een marketingstrategie ontwikkelen. Marketing is vaak een ondergeschoven kindje binnen een organisatie. Jammer want het is een cruciale factor om je doelgroep te bereiken. Zodra jij je doelgroep bereikt, enthousiasmeert en vasthoudt gaat dit resulteren in meer omzet. 

Waarom een marketingstrategie? 

Door aan de slag te gaan met een marketingstrategie ga je gericht jouw gewenste doelgroep bereiken, betrokkenheid vergroten en de omzet verhogen. Want marketing is de ultieme manier om bij de doelgroep interesse te wekken in hetgeen wat jij doet en aanbiedt. Met 5 redenen ga ik je overtuigen om met een marketingstrategie aan de slag te gaan en dat je nietszeggende reclameboodschappen voorkomt. 

1. Doelgroep bereiken

Jouw gewenste doelgroep moet van jouw bestaan afweten. Er zijn tig marketinginstrumenten om de doelgroep te bereiken. Gebruik wel de juiste kanalen. Ga bij jezelf na waar jouw gewenste doelgroep zich bevindt en focus je daar op. Met hagel schieten heeft geen zin. 

Daarnaast maken veel ondernemers dezelfde grote fout, door te denken dan iedereen hun doelgroep is. Stop daarmee. Bepaal jouw niche en focus je daar op. Je kan en wil namelijk niet iedereen bereiken. Met goede een focus, in zowel middel als persoon kom je verder. 

2. De juiste boodschap delen 

Met een goede marketingstrategie ga je terug naar de kern van het bedrijf. Waar sta je voor en waar heeft de doelgroep behoefte aan? Omdat je met een marketingstrategie antwoord geeft op deze vragen, ga je een boodschap delen die past bij jouw doelgroep. 

Denk hierbij na over de content en maak het jezelf gemakkelijker door met een contentkalender te werken. De juiste boodschap komt namelijk alleen maar over als jij op een relevante manier blijft herhalen waar je goed in bent. 

3. Betrokkenheid vergroten 

Klanten binden en behouden is key. Dat wordt alleen maar belangrijker omdat de online wereld blijft groeien. Met een gerichte marketingstrategie vergroot je de kans om betrokkenheid te creëren. Interactie zorgt ervoor dat je echt in contact bent met je klanten. Eén van de redenen waarom online marketing het overneemt van de traditionele marketing, is de kracht van de interactie. Met een interessante, relevante of inspirerende post krijg je al een hoop inzichten van de doelgroep. Daarnaast zijn er een hoop andere mogelijkheden om interactie te krijgen zoals Q&A’s, polls, etc.  Nogmaals, focus daarom op één of twee marketingmiddelen die bij jouw bedrijf én doelstellingen passen. 

4. Vertrouwen opbouwen 

Door de komst van online marketing bouw je vertrouwen op met de doelgroep. Dit gaat sneller dan met traditionele marketing. Je bent als bedrijf namelijk transparant, de doelgroep kan hun mening en ervaring delen waardoor je fans creëert. Bij het opbouwen van vertrouwen is interactie belangrijk. Ga daarom het gesprek met de doelgroep aan. Want hoe meer vertrouwen, hoe sneller er wordt besteld. 

Maar! Bega je een flater, dan weet iedereen het ook. Werk daarom in een marketingstrategie goed uit hoe je vertrouwen gaat wekken en fans creëren. 

5. Omzet verhogen 

Het uiteindelijk doel van een marketingstrategie is een stijging in omzet. Je krijgt meer omzet omdat je met een marketingstrategie aan je branding werkt, wat zorgt voor naamsbekendheid, gevolgd door het binden en behouden van jouw klanten. Dit is alles is de succesformule tot meer omzet. 

Een kleine side note: om je omzet te verhogen zijn handige call-to-actions belangrijk om te integreren. Als je de doelgroep eenmaal hebt overtuigd te bestellen of contact met je op te nemen, wil je ook dat ze direct actie ondernemen door te bellen of een bestelling te plaatsen. Kijk daarom eens naar de knoppen, kleuren en het gemak om de klant over te laten gaan tot een aankoop of contactmoment. 

Zorg voor een marketingstrategie.

Voor een succesvolle onderneming is het belangrijk om een goede marketingstrategie te hebben. Denk goed na over de marketingdoelstellingen, hoe je de juiste mensen bereikt, hoe je de juiste mensen bindt en behoudt, welke marketingmiddelen je in kan zetten en welke informatie je op je website zet. 

Denk je nou, hee! Doe mij zo’n marketingstrategie. Neem dan contact op. Ik zet hem met alle liefde voor je op in een hapklaar en concreet plan. Want trap niet in de val om te besparen op marketing, marketing loont. Je krijgt namelijk leads, nieuwe klanten, meer winst en omzet en dat heb je nodig voor de groei van jouw bedrijf.