Een content kalender, zet jij hem al in?
Bij veel bedrijven is een contentkalender een ondergeschoven kindje. Jammer! Want met een goede contentkalender voorkom je veel stress en plaats je (bijna) altijd relevant content. Ik neem je mee waarom je nog meer een content kalender moet gebruiken, hoe je het introduceert binnen jouw bedrijf en je krijgt nog een aantal tips. Maar eerst een stapje terug.
Wat is een content kalender?
Een contentkalender is een kalender waarin je informatie verwerkt over de soort content die je wil verspreiden. Je geeft in een contentkalender aan wanneer, waarover en met welk kanaal je de content gaat verspreiden. Feestdagen en inhakers die bij jouw bedrijf passen bieden een goede basis. Daarna is het aan jou hoe je de content kalender invult en hoe vaak je bij welk kanaal je iets wil posten.
Waarom is een content kalender gebruiken handig?
Een content kalender geeft structuur. Je mag van de planning afwijken die je hebt gemaakt. Kijk maandelijks of de content nog relevant is die je wil delen, of de frequentie nog wel klopt en of je op bepaalde actualiteiten in kan spelen. De basis heb je, daar hoeft je niet meer over na te denken en kan je altijd wel iets posten. Daarna is het aan jou of iemand anders die verantwoordelijk is voor de contentkalender om hem actueel te houden.
Onderdelen van een content kalender.
Een contentkalender bestaat uit 7 onderdelen:
- Datum
- Middel
- Type content
- Input voor de inhoud
- Auteur
- Feestdagen & inhakers
- Belangrijke momenten voor jouw bedrijf
De laatste ligt ik toe. Iedere branche heeft bepaalde maanden per jaar waar gepiekt moet worden, waar bepaalde artikelen goed worden verkocht of waar de vraag naar een dienst groter is. Verwerk dit in de kalender. Om dit in een contentkalender te verwerken weet het team dat ze ruim op tijd moeten nadenken over berichten om extra op te vallen.
Grote content vs. kleine content
Ik hoor je denken, wat is in Godsnaam het verschil? Nou! Het kan zijn dat je in thema’s werkt (is aan te raden). Bij deze thema’s heb je te maken met verschillende kanalen. Het kan namelijk zijn dat een nieuwsbrief belangrijk is voor de omzet van jouw bedrijf. Dit kan je dan wegschrijven onder grote content en hier besteed je meer aandacht aan. Een blog kan bijvoorbeeld kleine content zijn. Het ondersteunt je thema, leuk voor de socials en het wordt misschien wel in een nieuwsbrief meegenomen.
Lang verhaal kort, bekijk per kanaal hoe belangrijk de content daarop is. Als je een contentkalender opstelt begin je met de kanalen waar de grote content op wordt verwerkt. Dit vormt de basis en dat verklein je naar de kleine content.
Inhakers en feestdagen
Wel of niet inzetten op inhakers en feestdagen? Hier lees je veel tegenstrijdige verhalen over. Als je het doet, doe het dan goed. Hier ben ik het mee eens. Ben jij een bedrijf waar veel inhakers bij passen, al dan niet met een vleugje humor of informatief? Sla je slag! Zijn er maar een paar inhakers per jaar waar je iets mee kan, sla dit hele aspect dan over. Hetzelfde geldt voor de feestdagen. Met alleen een ‘Fijne Pasen’ en ‘Fijne Kerst’ kom je er niet. Kijk kritisch naar feestdagen die voor jouw bedrijf interessant zijn en speel daar op in.
Heb je overigens moeite met het verzinnen van thema’s? Dan kunnen inhakers wel inspireren om iedere maand een leuk thema te bedenken. Want iedere dag is er wel een inhaker.
Hoe introduceer je een content kalender?
De contentkalender is voor de eerste drie maanden gemaakt, top! Maar hoe introduceer je de kalender nou eigenlijk? Want antwoorden die je van mensen binnen het team kan horen zijn: ‘’we doen het toch al jaren zo?’’ ‘’Wordt onze creativiteit niet belemmert met een contentkalender?’’. Neem tijdens het introduceren alle vragen weg en benoem de voordelen. Iets nieuws introduceren kost tijd, neem deze tijd, beloon het team als er volop mee gewerkt wordt en blijf iedereen er op attenderen.
Last but not least, tips!
- Breng een ritme in de contentkalender.
- Het is al vaker benoemd, werk met thema’s! Deze mogen gerust ieder jaar terugkeren.
- Highlight belangrijke deadlines.
- Analyseer iedere maand de geplaatste content en stuur waar nodig bij.
- Blijf flexibel, speel in op actualiteiten en stuur bij waar nodig.
Hulp nodig met het opzetten van een content kalender? Neem contact op! Wist je trouwens dat ik een content kalender altijd meeneem in de strategie? Super handig, twee vliegen in één klap.