Wat zijn de marketingtrends van 2023? In deze blog zijn de trends voor jou op een rijtje gezet. Lees de trends aandachtig door en selecteer wat bij jouw organisatie past, en pas dit toe. Doe er je voordeel mee! 

1. User generated content

User generated content is content die door de gebruiker wordt gecreëerd. Het woord zegt het eigenlijk al. Denk hierbij aan productbeoordelingen middels Instagramposts. Vaak worden deze gemaakt in de variant van een video. Deze trend is vooral bij Millannials en Gen Z erg populair en stiekem één van de belangrijkste marketingtrends van 2023.

2. Korte video’s

Dat video’s op de trendlijst horen te staan is niks nieuws. Maar met de populariteit van TikTok zijn korte video’s nòg populairder geworden. De short video’s duren ongeveer 20 tot 35 seconden.

Pas korte video’s toe op je social media kanalen met de inzet van Instagram Reels, TikTok (als dat bij je bedrijf past), korte video’s op YouTube etc.

Voorzie de video’s van ondertiteling en een muziekje. Een fijne app om video’s te editten is bijvoorbeeld CapCut.

3. E-mailmarketing

Voorheen was E-mailmarketing een drempel voor veel organisaties omdat de programma’s lastig in elkaar zaten. Gelukkig is dit verbeterd en is E-mailmarketing niet meer weg te denken.

Bij succesvolle social media campagnes horen namelijk E-mailcampagnes. Hierbij een paar tips die niet in je E-mails mogen ontbreken:

  • Personaliseer de E-mails zoveel mogelijk;
  • Laat de persoonlijke kant van de organisatie zien;
  • Verwerk korte video’s in de E-mails;
  • Verwerk user generated content in de E-mails.

4. Content creators en Influencers

Een product in de markt brengen met alleen branding advertising wordt steeds moeilijker. Content creators en Influencers nemen namelijk de leiding.

Hoe komt dat? Zij weten precies wat hun doelgroep wil zien en passen hier hun content op aan. Daarom is het succesvol om aan de slag te gaan met kleinere invloedrijke personen om jouw product en/of merk in de markt te zetten. Een mooi voorbeeld hiervan is Snuggs. Zij zetten verschillende Influencers in met allemaal andere lichamen om hun menstruatie ondergoed in de markt te zetten. En met succes!

5. GA4

Heb je eindelijk door hoe Google Analytics werkt, komen ze met een nieuw platform. Echter biedt Google Analytics 4 voordelen. Het legt meer de focus op gebeurtenissen en user signalls in plaats van sessies. Je kan verschillende soort rapportages bouwen waardoor je de doelgroep beter leert kennen.

6. AI, go ChatGPT

Maak je al gebruik van ChatGPT? Nee? Ga er dan snel mee aan de slag. Het maakt jouw leven namelijk een stuk makkelijker. Een blog heb je zo geschreven en ook de content voor jouw socials zijn in een vloek en een zucht geschreven.

LET OP: herschrijf de content wel altijd en gooi er een fact check overheen. Want 100% klopt het nooit.

7. Interactieve marketing

Hiermee bedoelen we het toevoegen van games, een quiz of een peiling aan je marketingstrategie. Interactieve marketing zorgt namelijk voor extra aandacht door de bezoekers. Lanceer je bijvoorbeeld een nieuw product of dienst, trek dan de aandacht door de interactie aan te gaan. Mensen vinden het namelijk leuk om aan een snelle quiz mee te doen of te stemmen op een poll in een Instagram story.

Wil je weten of interactieve marketing iets is voor jouw bedrijf, test het dan! Voor verschillende A/B testen uit.

Aan de slag met de trends?

Wil je aan de slag met de trends, maar je weet niet hoe. Neem dan contact op! Ik help je graag met een strategie waarbij de trends worden toegepast die voor jou interessant zijn.