Er wordt eerder geïnvesteerd in social mediakanalen zoals Instagram, LinkedIn, TikTok en Facebook. Maar als je Pinterest goed inzet, valt er veel te behalen! Een converterende pin blijft bijvoorbeeld wel tot vier maanden bestaan en een goede post op Pinterest kan na een jaar nog verkeer naar je website sturen. 

Maak het verschil met een goede pin

Bij Pinterest draait het om goed en mooi sfeerbeeld. Zet het beeld zo strategisch mogelijk in om de naamsbekendheid van je organisatie te vergroten. Want één goede pin levert gemiddeld twee nieuwe websitebezoekers op en zes unieke weergaves op je pagina. Dus…ga eens na hoeveel bezoekers je krijgt als je vijf goede pins per dag plaatst.

Pinterest kan er dus voor zorgen dat je meer organisch verkeer naar je website krijgt.

LET OP: verticale afbeeldingen werken het beste.

Het algoritme van Pinterest

Op basis van data laat Pinterest pins aan de doelgroep zien waar zijn in geïnteresseerd zijn. Dit doet Pinterest door te kijken naar welke pins zij re-pinnen en opslaan op hun bord.

Om goed in het algoritme terecht te komen en zichtbaar te zijn op de startpagina, adviseert Pinterest bedrijven gebruik te maken van video’s. Je leest het dus goed, naast goede foto’s is de inzet van video ook belangrijk.

Volgers op Pinterest vs. op andere platforms

Bij Pinterest is engagement, het pinnen en repinnen, belangrijk. Engagement vergroot je als je weet wat de Pinners binnen jouw branche willen zien. Ga daarom veel gebruikers volgen die passen het in plaatje van jouw ideale doelgroep.

De digitale etalage

Heb je een webshop? Dan is Pinterest een goudmijn! Naast mooie beelden kun je ook productfoto’s plaatsen. Gebruikers kunnen via Pinterest het product meteen shoppen als ze doorklikken naar jouw website. 

Voor de volgende branches is Pinterest hierin interessant:

  • Interieurdesign
  • Detailhandel
  • Eten en Drinken

Huisstijl op je Pinterest account

Zorg ervoor dat het Pinterest account past bij je huisstijl. Dit doe je door foto’s van je website op het account te plaatsen. Je kunt het ook zo automatiseren, dat elke foto die je plaatst op Instagram en/of Facebook, ook op Pinterest komt te staan.

Zorg dat je overal dezelfde profielfoto hebt en vermeld de url van je website in de biografie.

Repin je foto’s van andere accounts? Zorg er voor dat ze qua stijl passen bij jouw organisatie.

Pinterest Business account

Laat we voorop stellen, het is zo gepiept! Dat doe je via deze link. Met een Business account krijg je inzicht in je statistieken. Je kan bijvoorbeeld zien welke pins populair zijn en waar veel naar gezocht wordt op het medium.

TIP: laat je website verifiëren. Hiermee bevestig je dat je eigenaar bent van de website. Daarnaast laat Pinterest geverifieerde business accounts vaker zien op de startpagina.

Creëer de perfecte content op Pinterest

Met deze Pinterest marketing tips heb je dat zo voor elkaar. De perfecte content maak je door onder andere:

  • Te weten wat de doelgroep graag wil zien
  • Te weten welke soort pins populair zijn en daar op in te spelen
  • Rich pins te maken

Altijd populaire pins:

  • Foto’s van hoge kwaliteit
  • Foto’s met een hoge resolutie
  • Lichtere foto’s (uit onderzoek blijkt dat deze wel twintig (!) keer vaker gerepinned worden dan donkere foto’s)
  • Pins zonder gezichten
  • Verticale foto’s met de afmeting: 600 x 900 pixels (of 2:3)
  • Pins met illustraties
  • Pins met een tutorial
  • Pins die overzichtelijk zijn gesorteerd in boards

TIP: Voorzie ieder sfeerbeeld van een krachtige, pakkende titel. De titel moet jouw doel omschrijven.

Rich pins

Dit zijn pins die nóg meer verkeer naar je website genereren. Je toont net wat meer informatie zoals bijvoorbeeld de naam van de designer.

Rich pins zijn ook groter en als je er op klikt bevatten ze meer informatie dan gewone pins. Denk hierbij aan een blog, recept of product.

Zo maak je rich pins

  1. Zorg ervoor dat de recepten, producten en artikelen helemaal SEO geoptimaliseerd zijn. Dit betekent dat je pagina een goede meta title, meta description en metatags moet hebben.
  2. Wil je controleren of je het goed hebt gedaan? Voer de URL van de pagina waar je een rich pin van wilt maken in de rich pin validator van Pinterest. Deze vind je via de volgende link naar Pinterest.
  3. Selecteer een van de drie opties die past bij welk programma je hebt gebruikt – WordPress als je WordPress hebt enz.
  4. Klik op “apply now”. Zodra je aanvraag wordt goedgekeurd verschijnt je rich pin binnen 60 minuten op je account.

De perfecte content voor jouw Pinterest account past dus bij de doelgroep en voldoen aan de bovenstaande kwaliteitseisen. Door rich pins te maken met Pinterest SEO valt jouw content goed op.

Verkeer naar je Pinterest account

Als de basis staat, is het essentieel verkeer naar je account te krijgen. Dat doe je door:

  • Ieder board van minimaal 25 pins te voorzien.
  • Overal de SEO aanpak toe te passen.
  • Boards te maken per thema.
  • Zelf actief te zijn op Pinterest door te pinnen en repinnen.
  • Volg andere bedrijven binnen jouw branche en repin hun content.
  • Zet de Pinterest widget op je website.
  • Pin regelmatig en consistent.

Pinterest en SEO

De inzet van SEO op je account klinkt saai en niet zo creatief. Maar het is belangrijk! Belangrijke zoekwoorden die je via een zoekwoordonderzoek via Pinterest hebt verkregen, verwerk je o.a. in:

  • De tekst onder de afbeelding
  • De ALT-teksten
  • De titel van de pin
  • In de hashtags (hoe specifieker de hashtag, hoe beter)

Zoekwoordonderzoek via Pinterest

Er is een wezenlijk verschil tussen Pinterest en Google. Doe daarom je zoekwoordonderzoek vóór Pinterest via de zoekbalk in Pinterest. Vul de woorden in die voor jou belangrijk zijn en kijk welke suggesties er naar boven ploppen. Verwerk alles in een document zodat je er altijd gebruik van kunt maken.

Backlinks

De backlinks op Pinterest zorgen voor verkeer naar jouw website. Voeg verschillende URL’s toe aan de afbeeldingen. Zo komt iedereen die geïnteresseerd is direct op de betreffende pagina terecht.

Content planning Pinterest

Om resultaat te boeken is het belangrijk dat je Pinterest meeneemt in je content planning. Pak er één of twee vaste momenten per week voor en vul je boards.

Meer weten?

Wil je meer weten? Neem dan contact op! Ik help je graag met een passende Pinterest strategie.