Podcast als marketinginstrument

Podcasts, je kan er niet meer omheen. Logisch! Want bijna 7 miljoen Nederlanders luisteren naar een podcast (of meerdere). Markteffect heeft een interessant onderzoek gedaan naar podcasts. Hier heb ik de learnings uitgehaald en die wil ik graag met je delen! Nieuwsgierig naar het gehele onderzoek, download hem hier.

Alle belangrijke podcast resultaten op een rijtje

Er zijn veel interessante feiten over podcast als marketinginstrument. Hier staan ze op een rijtje:

  • Men luistert meestal een podcast die getipt is door vrienden/familie;
    • Gevolgd door social media.
  • Een interessant onderwerp/thema is de belangrijkste keuze om een podcast te luisteren;
  • De grootste groep luistert ter ontspanning, maar om op de hoogte te blijven over het vakgebied krabbelt (weer) op;
  • 72% luistert recent uitgebrachte podcasts;
  • Spotify is het meest populaire platform om een podcast te luisteren;
  • 62% luistert thuis een podcast;
    • Gevolgd door 27% tijdens het wandelen en 21% in bed.
  • ..

De ideale lengte van een podcast

Dat men een spanningsboog heeft van een goudvis is niet nieuw. Podcasts die 15 á 30 minuten duren worden het best beluisterd. Gelukkig luistert 37% de podcast bijna helemaal af en 30% volledig. En per week besteden fanatieke podcast luisteraars gemiddeld 103 minuten per week aan het beluisteren van een podcast.

Video en podcast

Op social media zie je vaak snippets (korte filmpjes) van podcasts voorbij komen als trigger om de aflevering te luisteren. Tegenwoordig worden podcasts ook steeds vaker opgenomen en soms kan je ze zelfs live bijwonen. Toch vindt 55% het niet de moeite waard om een podcast bijvoorbeeld te bekijken op YouTube. Maak dan ook de overweging of het voor jou interssant is een video podcast op te nemen.

Het is wel leuk om korte snippets op te nemen en die te delen op de socials.

Betalen voor een podcast vs. adverteren binnen een podcast

Vooral luisteraars die dagelijks naar een podcast luisteren zijn bereid te betalen voor een platform zoals Podimo. Hier staat tegenover dat zij exclusieve, relevante en erg interessante content verwachten. De podcast van Geuze & Gorgels is een goed voorbeeld van het gratis kunnen streamen in combinatie met Podimo.

Adverteren in een podcast

Neem je liever zelf geen podcast op maar wil je wel graag adverteren? Dat kan! Zorg ervoor dat je een podcast vindt om in te adverteren die bij jouw product of dienst past want:

  • 67% spoelt advertenties in een podcast wel eens door;
  • Een extern opgenomen commercial wordt als irritant ervaren;
  • Terwijl een gesponsorde podcast wel wordt geaccepteert.

Let hier op als je besluit te adverteren in een podcast en maak de advertentie meetbaar met bijvoorbeeld een kortingscode.

Is podcast marketing iets voor jou?

Wil je podcast marketing graag opnemen in jouw marketingstrategie? Neem contact op voor een kennismaking.