Influencer marketing

Influencer marketing kan een krachtig marketingmiddel zijn. Want door de juiste influencer(s) in te zetten, kan je meer naamsbekendheid en/of omzet krijgen. In 6 stappen leg ik je uit hoe je aan de slag gaat met influencer marketing.

Influencer marketing in 6 stappen

Succesvol met influencer marketing aan de slag? Doorloop dan deze 6 stappen:

1. Bepaal wat je doel is

Om een succesvolle influencercampagne te draaien, is het belangrijk dat je een duidelijk doel voor ogen hebt. Voorbeelden van doelen zijn:

  • Nieuw product introduceren
  • Nieuwe klanten werven
  • Aanbieding delen

Consumenten kijken naar influencers voor inspiratie, bepaal dus een duidelijk doel.

2. De doelgroep

Door jouw doelgroep heel helder te schetsen, weet je welke influencer(s) je het beste kunt inzetten. Er zijn verschillende platforms waar influencers bij aangesloten zijn, zodat jij een helder beeld krijgt van hun volgers.

Nadat je het doel en de doelgroep hebt bepaald, bepaal je het verhaal dat past bij jouw doelgroep.

3. Kies de juiste influencer

De keuze is reuze. Daarnaast kan je ook nog kiezen voor macro infuencers (heel veel volgers) en micro influencers (een kleine groep volgers). Je hebt ook mega influencers, maar hier heb je een groot budget voor nodig wil je deze inzetten.

Heb je een selectie influencers die passen bij jouw bedrijf, volg deze dan een tijdje en analyseer of je hun gedrag ook daadwerkelijk vind matchen. Want als dat is, dan heb je waarschijnlijk ook de juiste doelgroep te pakken.

4. Afspraken

Spreek met je influencer het volgende af:

  • De vorm van samenwerking;
    • De influencer deelt een reeks berichten over jouw product/dienst.
    • Ideation-sessie: de influencer helpt bij het bedenken van een campagne of event.
    • Co-creatie: je ontwikkeld samen een product.
  • Het aantal berichten dat de influencer post.
  • Welke hashtags de influencer gebruikt.
  • Hoe de content eruitziet en hoeveel creatieve ruimte de influencer heeft.
  • De vergoeding:
    • Elke post kost x euro.
    • Of, x prijs voor een pakket van x posts.
    • Extra vergoeding bij een succesvolle campagne;
      • Jij bepaalt wel vooraf wanneer het succesvol is. Dus bijvoorbeeld bij een bepaalde omzet of stijging in volgers.

5. De briefing

Door een duidelijke briefing te maken voorkom je miscommunicatie. Maak de briefing niet te streng, het is voor een influencer wel fijn om vrijheid te hebben. Hij of zij weet namelijk wat de doelgroep leuk vindt om te zien.

Je kan de briefing wel voorzien van uitleg over het product, de prijs en bijvoorbeeld een bepaalde opbouw die je graag wil delen.

6. Kijk mee

Kijk mee met de uitvoering en evalueer. Je kan al veel conclusies trekken uit het aantal likes en reacties. Daarna kan je bijvoorbeeld ook zien of het websiteverkeer stijgt.

Is er een interactieratio van 3% of meer, dan is het een goede campagne.

Influencer marketing iets voor jou?

Wil je Influencer marketing graag opnemen in jouw marketingstrategie? Neem contact op voor een kennismaking.

En goed nieuws! Je hoeft niet heel jouw strategie om te gooien, nee…we kunnen het prima implementeren in je huidige plan.