Social media blijft een impact hebben op ons dagelijks leven. Met een goede social media strategie kan jij een product of dienst goed vermarkten. Social media is wel een wereld wat ontzettend snel veranderd. Daarom neem ik je mee in de social media trends van 2022.
Meer short-form video content
We houden van video’s, vooral video’s waar we blij van worden zoals filmpjes van katten en honden of eten. Maar uit recente data blijkt dat video content een van de meest invloedrijke vormen van marketing is. Short-form video heeft social media wereld veroverd.
Wat is een short-form video?
Een short-form video is officieel een video die niet langer duurt dan 2,5 minuut. Maar elk kanaal pakt hier een andere definitie van. Ik zet ze voor je op een rijtje:
- TikTok: 60 seconden.
- Reels: 30 seconden.
- Story’s: 15 seconden.
- Twitter 2 minuten en 20 seconden.
- YouTube: vaak langer (zoals vlogs van bloggers). Dit worden ook long-form video’s genoemd.
Short-form video’s zijn goed om in te zetten want de consument ziet liever een video dan tekst. De jongere generatie (Gen Z) spendeert meer dan 3 uur per dag aan het bekijken van online video’s! En mensen willen een business video zien als deze onder de minuut is.
Mooie facts toch, om te starten met short-form video? Het is wel belangrijk dat je de boodschap op de juiste manier overbrengt in een video. Namelijk snel en efficiënt.
Subculturen en kanalen op Facebook
Misschien is het je al opgevallen, Facebook is een soort verzamelplek geworden van allerlei groepen en sub-platforms. Door de groepen kunnen mensen zich aan elkaar identificeren en om elkaars hulp vragen. Zo heb je bijvoorbeeld marketing gerelateerde groepen, groepen voor ondernemers etc. Daarnaast is Facebook Marketplace populair in Nederland. Hiermee maken we meteen een sprong naar social commerce.
Social commerce
Steeds meer merken lopen tegen de grenzen van het last-click-conversiemodel op Google aan. Daarom is social commerce een interessante ontwikkeling. Naast het feit dat social commerce tijdens Covid-19 een toevlucht heeft genomen met het aantal aankopen op social media, is het rijk aan data door de vele gebruikers. Dit maakt het ideaal voor een push-georiënteerde aanpak. Daarnaast kan je met social media inspiratie en conversie aan elkaar koppelen. Met een mooi beeld en een handige shop button is een aankoop zo gedaan.
Meer AR opties
AR (Augmented Reality) is een van de meest opkomende technologieën die een steeds grotere impact gaat hebben op social media kanalen. Met name in de Snapchat gebruikers is door AR een grote stijging. Binnen Facebook en Instagram wordt Augmented Reality ook steeds verder uitgebreid. En ook TikTok heeft aangekondigd er mee bezig te zijn. Echter gaan zij een creation studio maken waar gebruikers de mogelijkheid gaan krijgen zelf deze effecten te maken en te gebruiken.
Influencer marketing blijft
Of je nou wil of niet, influencer marketing blijft. En heel eerlijk…het is ook makkelijk toch? Je volgt iemand omdat diegene in jouw fase van het leven zit, de beste sport of food tips heeft en ga zo maar door. Dus why not? Steeds meer influencers nemen namelijk ook niet meer iedere klus aan, maar ‘influencen’ alleen waar ze zelf ook achter staan.
Influencer marketing kan afschrikken om in te zetten. Dat hoeft niet! Er zijn ook micro influencers met een kleinere groep, maar misschien wel loyalere groep volgers. Deze influencers zijn niet zo duur om in te zetten maar net zo effectief of misschien wel effectiever! Zorg er wel voor dat je goed nadenkt over je doel om influencer marketing in te zetten, geef het de tijd en probeer het meetbaar te maken waar mogelijk. Alleen zo bepaal je het succes.
Vertel het merkverhaal
We worden overladen door content. Organisaties zijn gefocust op snel, veel omzet halen. Want wie wil er nou niet meer consumenten, meer leads, meer fans, meer volgers etc.?
Echter wordt men wel steeds meer sceptisch voordat ze overgaan tot een aankoop. Dit komt door het zomaar strooien met kortingen die nooit stoppen en het schreeuwen om de laatste items. Dat werkte vroeger, maar nu niet meer. Ga daarom voor een lange termijn strategie. Het is tijd om consumenten voor het leven te krijgen. Namelijk met een strategie zodat er oersterke merken ontstaan met een verhaal.
Zowel B2C als B2B wil men zaken doen met mensen en niet met een product of dienst. Laat de creatie van de merkbeleving zien die ontstaan is vanuit een bewuste propositie. Men wil een identiteit zien die wordt gevormd op basis van motivatie, betekenis, kennis, waarden en intuïtie.
Ga de verbinding aan
Ga de verbinding met de consument aan door het verhaal te blijven delen, de klant echt aandacht te schenken en online het gesprek aan te gaan. Dan word jij ook een merk waar men over wil praten.
Aan de slag?
Twijfel je of de huidige social media strategie nog wel goed is, of heb je helemaal geen social media strategie? Neem dan contact met mij op. Ik denk graag met je mee!