Break-even met de inzet van marketing
De inzet van marketing wordt vaak als minder belangrijk ervaren. Het wordt gezien als een laatste ‘redmiddel’ als de rest van de organisatie de doelstellingen niet haalt. Toch is niets minder waard! In mijn podcast bespreek ik met Danny Oomes o.a. de inzet van online marketing en hoe je hiermee als ondernemer los komt van de grond.
Binnen een maand kostendekkend zijn
Online marketing is het middel om in te zetten als het gaat om snel veel bereik te creëren. Het uiteindelijke doel is altijd het realiseren van omzet door bijvoorbeeld de verkoop van een product of dienst. Danny Oomes is personal trainer en hij verkoopt een dienst. Met de inzet van verschillende online marketingcampagnes had hij dusdanig veel leads binnen gehaald, dat hij binnen een maand kostendekkend was!
De vuistregel bij het inzetten van bijvoorbeeld een marketingbudget is 10% van de omzet. Ook als startende ondernemer kan je gebruik maken van betaalde marketingcampagnes. Je berekent door wat een realistisch omzetdoel is en neemt daar 10% van. Die kosten wil je hoe dan ook dekkend hebben de rest is voor de groei van jouw bedrijf.
Hoe zorg je voor online vind- en zichtbaarheid?
Klinkt logisch, maar zorg voor een goed werkende website. Een website dient een betrouwbaar gevoel uit te stralen bij de doelgroep. Daarnaast is het belangrijk dat er voldoende manieren zijn dat men makkelijk en snel contact op kan nemen. Nadat de website staat, kan je aan de slag met:
- Social media campagnes
- Google Ads campagnes
Via deze kanalen start je met leadgeneratie. De leads worden o.a. opgevolgd met E-mail campagnes en tot slot is het aan het sales team om acquisitie te gaan plegen. Hierdoor is koude acquisitie verleden tijd! Want de doelgroep heeft interesse getoond. Dat is voor jou een makkelijke binnenkomer.
Ken je doelgroep!
Leuk, dat je goed vind- en zichtbaar bent. Zorg ook dat je dat bent bij de juiste doelgroep! Dit doe je door jouw gewenste doelgroep samen te stellen, onderzoek te doen waar deze doelgroep zich bevindt en voor deze doelgroep aan de slag te gaan met een passende marketingstrategie.
En nu?
Wil je graag aan de slag met online marketing maar je weet niet hoe? Neem dan contact op! Ik help je graag.