Interne communicatie

Interne communicatie is iets wat vaak naar achteren wordt geschoven. Je hoopt als organisatie dat iedereen intern weet wat er speelt. Toch is niets minder waar. In mijn podcast bespreek ik met Remco Beekman van Keilekker o.a. de kracht van interne communicatie om bijvoorbeeld mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij de organisatie te betrekken.

Ondernemen met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt

Niets is zo fijn als voor de ander kansen creëren. Neem nu mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij willen graag hun steentje bij kunnen dragen als dat mentaal en fysiek mogelijk is. Toch vergt dat een andere aanpak dat ‘gewoon’ mensen aannemen. Om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te (kunnen) nemen is het goed om samen te werken met organisaties en sociale werkplaatsen waar deze mensen bij aangesloten zijn. Een mooi voorbeeld hiervan is Kentalis. Dat is een instituut voor dove en slechthorende mensen. Of misschien wel bekender, Weener XL.

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen iets extra’s toevoegen aan een organisatie. Of ze nu slechthorend zijn of autisme hebben, iedereen heeft zo zijn of haar talent.

Maar hoe betrek je iedereen nu bij de organisatie?

De kracht van interne communicatie

Interne communicatie zorgt ervoor dat iedereen binnen een organisatie weet waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt en waarom er bepaalde keuzes niet doorgaan. Door met een plan te werken, creëer je voor het hele team een soort kapstok waar je alles aan op kan hangen. Het kan al heel simpel door ieder kwartaal het volgende te delen:

  • Kernwaarden
  • USP’s
  • Jaardoelstelling
  • Doelstelling komend kwartaal
  • Het geen wat er behaald is
  • Plannen voor de komende periode

Vaak is iets per kwartaal delen niet genoeg, hoe maak je interne communicatie dan succesvol?

Blijf je business plan herhalen

Herhaal iedere week waar je als team naartoe wil en geef mensen binnen het team verantwoordelijkheden zodat jij niet alles alleen hoeft te doen. En met herhalen bedoelen we niet letterlijk herhalen. Maar haal elementen uit de kwartaal update, pas dit aan en herhaal het iedere keer binnen een andere context. Zo gaat het leven.

Voorbeeld: 

Je kernwaarde is ‘betrokken’. Dan hoef je niet continu te roepen hoe betrokken je als organisatie bent. Maar deel waarom betrokkenheid een kernwaarde is. Ben je betrokken bij medewerkers? Ben je maatschappelijk betrokken bij anderen? Wat heeft de organisatie de afgelopen tijd gedaan om deze betrokkenheid aan te tonen? Deel dat, in plaats van alleen: wij zijn betrokken. 

Interne communicatiemiddelen 

De nieuwsbrief

Met een interne nieuwsbrief bereik je (als het goed is) iedereen binnen het team. Een interne nieuwsbrief wordt succesvol als je hem altijd op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip mailt. Het team weet dan wanneer ze hem kunnen verwachten en gaan hem missen als de interne nieuwsbrief een keer niet of te laat verzonden wordt.

Een interne nieuwsbrief moet vaak wel gaan leven, dus geef het wat tijd! Hou zo’n nieuwsbrief luchtig en deel leuke nieuwtjes over collega’s, successen, plannen voor die week of maand, verjaardagen, jubilea, etc.

Een huddle

Ken je de term huddle? Dat betekent dat je een soort stand-up meeting met het team hebt waarin je kort bespreekt wat er de vorige dag minder goed ging, wat er goed ging en wat er voor komende dag op de planning staat. Een huddle is altijd op hetzelfde tijdstip en mag niet langer dan bijvoorbeeld 6 minuten duren.

Heb je een team van +/- 15 medewerkers, dan kan je de huddle met iedereen doen. Is het team groter, knip het dan op in teams en zorg ervoor dat zij hun dagelijkse huddle doen. Probeer vooral te zenden en zorg voor interactie onder elkaar, zodat iedereen ook zijn of haar verantwoordelijkheid gaat dragen.

En nu?

Wil je graag aan de slag met online marketing, maar dan voor intern en je weet niet hoe? Neem contact op! Ik help je graag.