De content trends van 2024

De content strategie is een strategie die vaak vergeten wordt. Echter is dit wel belangrijk! Daarom heb ik de content trends van 2024 voor jou op een rijtje gezet.

1. AI als assistent

In 2023 dachten veel mensen dat AI complete content zou maken. Ja, de tool kan dat, maar dat is in 2024 niet de bedoeling. Waarom niet? Omdat men er tóch zo doorheen prikt als de content niet door jou als persoon is geschreven. Daarnaast gaan we ook te maken krijgen met AI act en pikt het algoritme van Google en LinkedIn het op als jij AI content letterlijk kopieert en plakt. Maar hoe zet je het wel in:

  • Genereren van suggesties voor succesvolle content die je al hebt;
  • Creatief hergebruik van content in andere formats;
  • Maken van outlines, waar jij jouw eigen draai aan kunt geven.

En er zullen in 2024 nog veel meer dingen gebeuren rondom AI.

2. Videocontent wordt nog onmisbaarder

Dit roepen we al jaren en dat is niet voor niets! Videocontent is niet meer weg te denken. Want het is vaak aantrekkelijke en snel te consumeren content. Zeker op social media als je veel bereik wil realiseren. Ga je aan de slag met videocontent, neem dan deze drie elementen mee:

  1. Produceer op je smartphone, maak het jezelf niet te moeilijk.
  2. Mensen kijken met geluid uit, speel hier op in met visuals en ondertiteling.
  3. Live video wordt hot want dat is authentiek.

3. Verdiepende content

Waar het in videocontent snel gaat, wordt verdiepende content belangrijk. Je kan bijvoorbeeld een trigger of release de wereld in slingeren met een korte video. Vul deze video aan met verdiepende content middels een podcast. De populariteit hiervan stijgt namelijk enorm. Maar ook events op locatie stijgen. Daarnaast blijven webinars, cursussen en whitepapers populair.

4. Interactieve content

Yep, nog zo eentje die al een lange tijd wordt benoemd. Even voor degene waar dit nieuw voor is: ”Interactieve content is content waarmee je de doelgroep activeert door o.a. te klikken, swipen, stemmen, quizzen of een tool gebruiken”.

Het geeft de gebruiker een gevoel van regie op social media en dit is een positief signaal naar het algoritme. Vooral quizzen middels polls en vragen blijven populair. De geven namelijk een goed inzicht in de data en de behoeften van de doelgroep. Want meer interactie betekent vaak meer betrokkenheid en conversie.

5. SEO…

Voorheen was SEO een synoniem voor het optimaliseren voor de vindbaarheid in Google. Nu is SEO veel meer dan dat. Gen Z zoekt namelijk hun info via TikTok en Instagram. Het is daarom belangrijk dat je qua SEO verder kijkt dan Google, maar het ook inzet voor je social media kanalen. Denk hierbij aan:

6. Social media shopping

Dit is vooral in de VS groot en een belangrijke consumententrend. De VS is vaak een voorloper, dus verkoop jij producten via een webshop, neem social media hier dan in mee. En dat houdt in dat je niet alleen de shop en shopfuncties op social media inricht, maar dat je ook content maakt die potentiële shoppers aantrekt.

Meer weten over de social media trends, lees dat dan hier.

7. Minder content, meer contentpromotie

Het creëren van kwalitatieve content is goed! Echter wordt dit moeilijker door AI, iedereen kan van alles delen terwijl ze er geen verstand van hebben. Wil je dit overstijgen, dan zijn kwaliteit, eigen inzichten en een eigen visie noodzakelijk.

Laat je eigen, bijzondere content organisch lopen. Na een tijdje zie je welke post het beste scoort en deze kan je dan inzetten voor betaalde promotie.

Aan de slag?

Aan de slag met content creatie maar je weet niet hoe? Neem dan contact op!